Dragon M4 - DG06T (Boyi)

Belépő szintű AEG - alapszerviz és vélemény

7.jpgIsmét egy belépő kategóriás műanyag testes freedom osztó M4 kerül górcső alá. Három példány került hozzám, viszont kettő megszorulva, ami annyit jelent, hogy dobozból kivéve az egyik lőtt hármat, a másik kb kétszázat és nyekk. A működő darab 380FPS-t teljesített, ami már MASZ kompatibilis. Lehetséges, hogy mégsem a legjobb alternatíva, de ezt a hipotézist fogja megerősíteni, vagy megcáfolni a teljes feltárás... Innen kerültek beszerzésre: LINK

Külsőre is vegyes a kép, van ami jól sikerült és van ami nem igazán. A kidolgozottság van ahol szép, másutt sorják virítanak. A dobozban high-cap tár, akksi, töltőnek nevezett adapter, egy zacsi BB, "hordszíj", a motormagasság állításához és a lángrejtő levételéhez alkalmas imbusz kulcs és tisztítópálca plusz pár papír kapott helyet a replika mellett. Az első dolog ami szembetűnő, az a testen lévő BY-al kezdődő sorozatszám, amit a boyi replikákra nyomnak rá. Ez itt egy az egyben átcsomagolt boyi (példának itt az eredeti). A külsőségek és még a gearbox belsőségek is megegyeznek. Sokan a boyi szót olvasva gondolom már húzzák is az egérmutatót a kis x-re a böngészőben, kicsit előrevetítve a cikk végeredményét, belépő kategóriában azért vannak jó dolgok benne. (ha még nem vetted meg, akkor jobb lehet, ha ez így is marad :D )2.jpg

A külső cső műanyag, csak egy kis darabja van fémből az előagyban, így három helyen is toldva van, ami mindennek nevezhető, de stabilnak nem. Maga az előagy egész tűrhetően a helyén van, és az akksi is itt kap helyet egy nagy üvegcsöves biztosíték társaságában. A képen egyedül a szíjakasztó az, ami  mágnesre nem reagáló fémből készült. (Még a takarásban lévő delta ring is ABS) Plusz egy kis realisztikusság is belefért a büdzsébe, egy gázvisszavezető imitáció szerepében - azt a tömör fém rudat amolyan plusz merevítésként építették bele, anélkül túl ropi lenne az eleje - így éppen használható.3.jpgdsc_3981.JPGA belső csőnek sokkal több hely van mint kellene, ezzel egy másik játékost 20 méterre már körbelövünk:dsc_3983.JPGErre egyszer megoldás egy O gyűrű beépítése. A lángrejtőn nincs menet, így azt csak egy hernyócsavar rögzíti - elég fapados megoldás.dsc_4017.JPGA külső cső három darabból áll - nem értem miért kellett beiktatni azt a pár cm-es fém csövet a műanyagba, ezzel is több elmozdulásra lehetőséget adó pontot beépítve - ez a konstrukció sajnos dobozból kb használhatatlan, pontatlan. A kihézagolás segít rajta némileg.
dsc_3988.JPGEzen a képen az elsütőbillentyűt, csavarokat és stifteket leszámítva minden műanyag - a high cap tár a megszokott fém köpenyes verzió. A hordfogantyú és a beépített irányzék szép kidolgozottságú. A tűznemváltó kar szépen üzemel, a kívánt állásban érezhetően kattan - belső oldalán műanyagból van a körlap. A tárkioldó sorjás, és a tárra is rá kell ütni, hogy az rendesen a helyére ugorjon - még szerencse, hogy műanyag a hop-up kamra. A zárakasztó csak dísz. Az upper és a lower passzosan illeszkedik, ami pozitív. dsc_3976.JPGdsc_3984.JPGdsc_4000.JPGA hüvelykidobó nyílást takaró lemez itt egy vékony műanyag, ami hozzá van rögzítve a felhúzókarhoz, hop-up állításkor zárakasztó hiányában tartani kell. dsc_3989.JPGA tárfészekben a tár kissé mocorog, de az adagolást nem érinti, annyira nem vészes - a gyári tárral.dsc_3977.JPGdsc_3998.JPGA markolat a már jól megszokott standard dizájnt követi.dsc_3996.JPGItt már nem vacakoltak horony kialakításával a bevel fogaskerék tengelyének, csinál az majd magának ha akar:dsc_3995.JPGÖsszehasonlításképp a spartac gyártmánya:dsc_3900.JPGA motorfenéktartó itt teli műanyag, kúpos fejű csavarokkal rögzítve.dsc_3991.JPGA tus itt egész jól használható darab lett - természetesen minden műanyagból van, ezért vigyázni kell rá. Könnyen állítható, minimális kotyogása van, de a spartac SRT28-as verziónál sokkal jobban kezelhető. 4.jpg

Jöhetnek a belsőségek, elsőnek a hop-up:
A hop-up rendszer teljesítménye dobozból nem üti meg a mércét, mivel éppen hogy a 30 métert tudja 380 FPS-el. Itt minden probléma megvan ami csak lehet: hatalmas holt játék a fogaskerekeknél, a kamra simán elfordul, a rögzítőklipsz semmit sem ér, mert simán lehúzható a kamra annak levétele nélkül is, a hopguminak meg túl nagy helye van, lötyög rajta a kamra. dsc_3987.JPGInnen látszik, hogy az állító tárcsának akkora tengelyt csináltak, hogy az van, hogy el sem éri a fogaskereket:dsc_3985.JPGA lenyomó sorjás, és az átmérője is elég kicsi, nem csoda, hogy alig van hop-up hatás. A lenyomót cserélem a G&G hop-up gumikhoz csomagolt lenyomóra, ami keményebb is, ugyanakkor az átmérője is nagyobb. A hopgumi jónak mondható, puha tapintású darab. A takarítás után teflonszalaggal kihézagolva kerül majd vissza. A csőre is mindenképp ráfér a tisztítás, mivel elég koszos, az egyikben pedig még egy kis zsír is volt. A hopkamra mindhárom replikában ezekkel a hiányosságokkal rendelkezett, tehát ez az egész széria hibája.dsc_3990.JPGNem a legszebb, de működik. A leírt módosításokkal valamint a cső végének kihézagolásával a gyári gumival már szépen tejesíti a 45 méteres távolságot, normálisnak mondható szórásképpel - kezdő szintet szerintem kielégíti.dsc_4040.JPG
Gearbox következik:
Boyi gearbox görgős csapágyakkal, amelyekről sok jót nem hallani, mivel többször is megadták magukat. Itt majd a sector keréknél cserélve lesznek kenőhornyos siklócsapágyra.dsc_4002.JPGA tűznemváltó lapon nincs réz érintkezőlap, ami kiejt egy elektronikai hibaforrást. dsc_4003.JPGA rendszert hajtó motor megfelelően dolgozik, szép tűzgyorsaságot produkál, ugyanakkor a fogaskereke is szép kidolgozottságú. Alap motor, a célra tökéletes. A kis fém alátétet itt is célszerű a motor fenekére felragasztani, ha nem akarunk az összeszerelésnél szenvedni vele - persze itt is minimális ragasztóval, a tengely ne kapjon belőle.dsc_3993.JPG
A gearboxot felbontva ez a kép tárul elénk:
Csapágyas rugóvezető, beépített plusz delayer, szép kidolgozottságnak örvendő fogaskerékszett, rajta nem is rossz kenőanyaggal, csak nem oda került, ahol lennie kéne, de ezen lehet segíteni. A dugattyú tömítése egész jó, viszont a hengerfej szelel - itt már van szórás, mert az egyik replikában például teljesen jó volt. A gyári légfúvó nagyon lötyögős, kettőben cseréltem szintén tömítetlen bontottra (specna arms), azok jobbak is lettek vagy 10 fps-el. A kapcsoló rendben, az elsütőbillentyű sem repül ki a helyéről ami szerelésnél kellemes. A csapágyak kihullanak, így azokat ragasztani kell a hézagolás előtt.
dsc_4004.JPGA fogaskerekek kiszedésekor az egyik elakadt replikában a bevel kerékről visszaesett egy hernyócsavar aminek ott semmi keresnivalója sincs. A másik elakadt példányban idegen tárgyat nem találtam, feltételezhetően a hézagolás hiányossága, meg a csapágyak rögzítetlensége miatt történhetett.dsc_4006.JPGdsc_4008.JPGA lecsapókar spiáter, ami a kategóriában elfogadható. dsc_4011.JPGNagyon nagy plusz pont jár viszont a korrekt gyári belépési szög (AOE) beállításáért, mivel mindhárom replikában ilyen volt, tehát biztosan nem véletlen:dsc_4016.JPGA levegős résznél az egyikben volt réz reszelék is, ami nem igazán tesz jót a rendszernek:dsc_4021.JPGA rugó jó vastag anyagból lett tekercselve, és már eszi is a dugattyú utolsó műanyag fogait - a kezdőfogak a jó AOE beállítás miatt legalább épek. Ezen a képen nem is látható sajnos annyira, de emiatt célszerű rugót gyengíteni, vagy változó menetemelkedésűt beépíteni, amit könnyebb felhúznia a rendszernek - itt a cél a 340-350 FPS közötti értékek beállítása most ennél a projektnél. dsc_4020.JPGA hézagolások elkészültével mehet az összeszerelés - a boyi görgős csapágy miatt ezt mindenképp megcsináltam, majd elválik, hogy hogyan bírják.dsc_4022.JPGA rugókból 3 menetet vágtam, így lementek 345 FPS-re (az egyik, amiben maradt az eredeti légfúvó az 332 lett).
Ahogy azt korábban már a hop-up bekezdésben írtam, a lőtáv és a lőkép szépen javult, és még a kisebb FPS értékkel is megmaradt.

Összegzés:

Olcsó belépő szintű fegyver, és gyárilag MASZ kompatibilis, viszont elég nagy a hibás replikák aránya - itt háromból kettő dobozból rövid használat után működésképtelen volt. Ezt akkor érdemes választani, ha az első útja azonnal egy szerelőasztalra vezet, és ott a szükséges finomhangolásokat valaki elvégzi rajta. Onnantól egész korrektül működő kis pehelysúlyú locsológép. Ha a nemrég látott spartac replikával kellene összehasonlítani, akkor a spartac felé billen a mérleg nyelve - masszívabb fegyvertest, kevesebb szívás a hop-up rendszerrel és a gearbox is elduruzsol ha a rugócserén kívül semmi mást nem csinálunk vele. A cyma 5xy szériájával összevetve a dragon GB-je kb ugyanazzal belső tartalommal bír. A cikk alanyának ugyanígy vannak pozitívumai a spartac fegyverével szemben is - korrektül beállított AOE, csapágyas rugóvezető, 380FPS. Utóbb felsorolt pozitívumok viszont mit sem érnek, ha már a dobozból sem működik rendesen. Egyszóval, ha olyan replikát keres valaki, amit gyári állapotában lehet használni, akkor ez a DG06T a lutri kategóriába tartozik.