SRC M4 test, épített belső

problémafeltárás, javítás

borito.jpgEbben a bejegyzésben egy sokat látott SRC testbe bújtatott tuning belsőség nyűgjeinek diagnosztizálásáról és a feltárt hibák kijavításáról lesz szó.

A problémák a következők:

Indokolatlanul változó szóráskép, és csak maximumra tekert hop-up lenyomóval tud 40-50 métert - Pro-Win kamra, kék madbull hop-up gumi, standard gumihenger lenyomó, SRC acél precíziós cső.

11,1V-os Li-Po akksival is harmatos a tűzgyorsaság, pedig 13:1-es áttételű fogaskerék szettel van szerelve - és igencsak jó étvággyal fogyasztotta játékokon a Li-Po cellákat. Rövid próbálgatás után daráló hang - a motor fogaskerék elkapar a bevel keréken.

Irány a szerelőasztal...

 A stifteket kivéve először a felső tokozást távolítom el, ami sikerült is, de a hop-up kamrát az alsó tokozás addig nem engedi, amíg a gearboxot nem szabadítjuk ki vele együtt - hacsak a légfúvó épp nem behúzott állásban van. dsc_4210.JPGdsc_4208.JPGA markolatfeneket lecsavarozva ki is derül a(z egyik) bibi: a motormagasság állító hernyócsavar és a motor tengelye direktben érintkeztek, egyszóval a motor a rugót is rángatta, ugyanakkor a hernyócsavar szorítása ellen is derekasan dolgozott - van benne spiritusz, jó erős mágnesekkel rendelkező nagy nyomatékú SRC motor. dsc_4211.JPGdsc_4213.JPGA motorfenéken látszik némi ragasztómaradvány, és előkerül az alátét is, amit visszaragasztok a rendeltetési helyére.dsc_4215.JPG

Gearbox:

SHOOTER gearbox ház, és egyedileg épített belső. Gyors rugócserés, ami az alsó tokozás kialakítása miatt nem sok jelentőséggel bír, teljesen ki kell venni a GB-t egy rugócseréhez. A rugóvezető csapágyazott, ami jó dolog. A rugó vágott, a vágásnál lecsiszolt, viszont enyhén görbe a rugóvezető magasságában - ebben az állapotban 380 FPS a teljesítménye a replikának.

dsc_4217.JPGA görgős csapágyak nincsenek beragasztva, ez majd pótlásra kerül. A gearbox mikrokapcsolóval van ellátva, gyorsabb mint a hagyományos kapcsolókéses megoldás, ugyanakkor a lecsapókar, az elsütő billentyű és a tűznem váltó lap egyedi ebből kifolyólag. A vezeték 18AWG-s szilikon kábel, az rendben van - a gearbox oldalán elvezetett megoldást majd FET beépítésével fogom kiváltani - a GB ház az előagy felé szerelt vezetékhez lett kialakítva, viszont itt a tushoz kell megoldani - a vékony 24AWG-s jelkábel már elfér a kapcsoló mellett is a héjon belül.dsc_4218.JPGA légrendszer tömítettsége jónak mondható, a légfúvó is tömített. Jobban szemügyre véve a levegős alkatrészeket láthatóvá válik, hogy bizony akad javítani/cserélni való. Az alumínium dugattyúfej már jól szétverte a gumi csillapítást a hengerfejen, abból már kis darabkák válnak le. dsc_4219.JPGdsc_4222.JPGA sérült, csillapításért felelős gumilapot egy 13x3,5-ös o-gyűrűre cserélem, valamint a dugattyúfejet egy teljes egészében gumival borított csendes verzióra - a hengerfej kialakítása az o-gyűrűvel együtt ezt már lehetővé teszi.dsc_4223.JPGdsc_4224.JPGA légfúvó műanyagból készült, és azon is látszanak deformációk. Alumíniumból gyártottat kap, szintén tömítettet - a képen látható zöld légfúvót M14-eshez árulják, ebben is tökéletesen dolgozik, adagol, tömít, és a külső átmérő pár tized mm-el kisebb (a standard M4 nózinál pár tized mm-el hosszabb). A hop-up kamránál a kisebb átmérő még majd jól jön, azon felül lesz még ott is tennivaló, de arról majd később.dsc_4246.JPG
A gearboxot teljesen kitakarítottam, és a mechanika a következőkből áll:
- 13:1-es áttételű (elvileg) SHS fogaskerék szett, viszont a motorral csatlakozó fogaskerék nem a szetthez tartozik
- fém fogasléces dugattyú műanyag testtel - szerintem ez is SHS
- a lecsapókar egy XYT, komolyabb jelentősége ennek nincs, teszi a dolgát
- a csapágyak 8mm-esek, görgősek, a felhúzó fogaskeréken ahol nagyobb az igénybevétel ott acél csúszó
- a felhúzó fogaskeréken van késleltetés is - delayer - az adagolólapáthoz beépítve (nagy tűzgyorsasághoz ez ajánlott)
- a rugóvezető csapágyazott, ahogy a hengerfej is, így a rugó is maximálisan ki van használva, ugyanakkor jobb az élettartama is.
- A lecsapókar mint írtam korábban egyedi darab, és spiáter - kicsit a V3-asra hasonlít, vészes kopást nem látok rajta, az egyes lövés is tökéletesen működik
- a hézagolást ki kell egészíteni, nem tökéletes.

dsc_4225.JPGA köztes fogaskeréken kopásnyomok láthatóak a nagy tányéron, amit a bevel kerék okozott - A kis tányéron felül semmi probléma sincs, mivel ott a hozzá gyártott sector kerékkel volt kontaktban ezidáig is. A bevelt cserélem egy SHS-re, így újra teljes lesz a szett.

dsc_4226.JPGA motor fogaskereke és vele csatlakozó fogak a bevelen szintén el vannak nyűve, még egy ok a cserére.
dsc_4227.JPGEzen a képen jól látszik, hogy némelyik fogból hiányzik jócskán az anyag, alacsonyabb mint a szomszédos fogak.dsc_4229.JPGA motornál a fogaskerék levételekor a tengelyen lévő spiáter persely és a benne lévő műanyag csúszócsapágy is jól láthatóvá válik - nem túl biztató, ugyanakkor aszimmetrikus is, így kiváltom egy CNC-zett aluval, aminek mindkét végén görgős csapágy van beépítve, ezzel is csökkentve az ellenállást. dsc_4230.JPGdsc_4231.JPGdsc_4232.JPGA csapágyak beragasztását és a hézagolás beállítását követően belépési szög - AOE - ellenőrzés. Az új hengerfejjel pont jó pozícióba került a dugattyú a fogaskerékhez képest, így további beavatkozás nem szükséges. dsc_4233.JPG

Elektronika.
A felhasználó játékstílusa és a fegyver tűzgyorsasága között mérlegelve a fékezés nélküli verzióra esett a választás - a sok egyes lövésnél/rövid sorozatnál jobban melegszik a motor ha még fékezés is van. A választott egység egy IRLB3034-es FET, hozzá még egy 18V-os szupresszor dióda és egy 100 valamint 2,2k Ohm-os ellenállás. dsc_4249.JPGdsc_3931.JPG

Hop-up.
A ProWin kamra sokak által dicsért holmi, a hiba inkább körülötte keresendő - a fegyver konstrukciója, külső cső, kolompoló belső cső stb. Teljesen szétszedtem, a benne lévő kék Madbull gumit szemrevételezve jónak találtam, szakadás nem látható rajta, de a tisztítás már ráfért. A lenyomó megfelelő, csere nem indokolt. A csövet alapos takarításnak kellett alávetnem, rengeteg kosz volt benne - ez mondjuk a pontosságot hazavághatja rendesen. dsc_4239.JPGA tisztítást követően a cső belsejében szemmel nem látható karcolás, szép a felülete - SRC acél cső, hossza 390mm. Ennek megfelelően, egy 4/5-ös henger is beépítésre került a GB házba az eredetileg benne lévő teli helyett. (cső/henger táblázat)dsc_4240.JPGA hop-up guminak és a lenyomónak adok még egy esélyt, ha a teszten nem lesz jó majd akkor cserélem.
A kamra lenyomóját tartó kis stift könnyen mozog, ezért a kamrában kialakított menetes furatba egy hernyócsavart készítettem, hogy az ne eshessen ki a rázkódástól. dsc_4237.JPGA kamrán nem volt előfeszítő rugó - nincs is sok hely hozzá, sokkal célszerűbb volt beszorítani két o gyűrűvel a Gearbox ház és a külső cső közé - így a légfúvó is tökéletesen tömít, az adagolás megfelelő az eddig használt tárakkal.

Az első kronózáson a benne lévő rugóval, új dugattyúfejjel és légfúvóval már 415 FPS-t mértem, lényegesen nagyobb tűzgyorsasággal mint korábban. Az új fogaskerekek és a hézagolás is megtette a magáét, szép hangja lett.

A rugót gyengébbre cseréltem, (~M105) azzal már 380 FPS körüli értékeket mértem, természetesen a tűzgyorsaság is ebből kifolyólag minimálisat növekedett mint amit a rövid videón rögzítettem - ezt a sebességet egy kb frissen töltött 7,4V-os Li-Po akksival produkálta, erre 11,1-et véleményem szerint rákötni már felesleges.

A gyengébb rugó beépítése után az összeszerelésnél elsőre amúgy 250 FPS értékek születtek. Ennek oka, a hop-up kamra és a külső cső volt. A külső cső a delta ring meghúzása után is tudott mocorogni egy kicsit, ami a kamra helyzetét is befolyásolja, és a légfúvónak kialakított furata annyira kicsi, hogy az ettől már megakadt benne -> máris nincs tömítés -> 100-150FPS megy az éterbe. A külső csövet és a kamrát egyaránt kihézagoltam, hogy jó pozícióban legyenek, ezt követően már nem volt vele gond a mérésen - az első összeszerelésnél meg csak a vak szerencse műve volt, hogy pont jó helyzetbe került. dsc_4258_1.JPG
A hop-up hatás megfelelő, keveset tekerve a tárcsán már jelentkezik az eredmény. A szórás további minimalizálása érdekében hézagoltam cső végét is - a lángrejtőt levéve a rést teflonszalaggal töltöttem ki.hezagolas.png
Összegzésként most a tulajdonos üzenetét hagynám itt a saját véleményem helyett:

"...stabil 50+ lőtáv, szóráskép megfelelő, hop szépen állítható. Kedvenc a ROF, 7,4-el magasan jobb mint eddig. 11,1-el meg varrógép. 7,4 elég neki bőven. Köszönöm 3 tár ellövése után maximálisam meg vok elégedve a karbantartással." Blade