Cyma M4 - CM.605

alapszerviz és fejlesztés

cyma-cm-605-m4-carbine-aeg-1.jpgA Cyma 600-as szériájának egyik terméke kerül most a szerelőasztalra. Gyári állapotú fegyver, ami a szokásos finomhangoláson fog átesni, a gyári alkatrészek zömének megtartásával és néhány cseréjével a teljesítmény optimalizálása érdekében.

Először pár gondolat az egész konstrukcióról. A kopogós ABS-t felváltotta a szálerősített műanyag fegyvertest - ugyanaz az anyaghasználat, mint a Specna Arms Core szériájában. Ha az 500-as szériával kell összevetnem, akkor ez a széria anyaghasználat szempontjából sokkal jobb.

A külső cső és az első szíjakasztó aluból (spiáter) van, minden más műanyag. A jól megszokott gázvisszavezető imitáció is ott lapul az előagyban. Maga az előagy kissé nyekergős, rögzítése nem a legjobb. Ezt hivatott kompenzálni a kis szereléksín magasító nyúlvány a végén, ami a fegyvertest felső tokozásával köti össze. 2.jpgAz alsó és felső tokozás kidolgozottsága a matt felülettel együtt egészen jóra sikeredett, és az illeszkedéssel sincs gond, masszívan csatlakozik a két rész egymáshoz.
dsc_0377.JPGA markolat, a tárkioldó és a tűznemváltó is ugyanebből az anyagból készültek.
dsc_0378.JPGdsc_0399.JPGA hátsó irányzék ABS öntvény, célnak megfelel, oldal irányban és magasságra is állítható. dsc_0379.JPGA markolatfenék az 500-as szériánál is használt verzió műanyagból. A csavarok is a műanyagba kapnak bele, fém menetes betét nincs a markolatban.
dsc_0381.JPGA tus is szépen sikerült, leszámítva a lötyögését, amivel együtt kell élni.
dsc_0382.JPGÉs a vitathatatlan pozitívumok:

A hátsó szíjakasztó acélból készült, ugyanakkor a stiftek is ragadnak a mágnesre. dsc_0386.JPGdsc_0387.JPG25A-es biztosíték gyárilag szerelve. A csőben 16AWG-s szilikon burkolatú kábelt találunk, ami a tus állítása közben jól jön, mivel könnyen tud a csőben mozogni. A keresztmetszet megválasztása már más kérdéskör - ekkora ide felesleges - a merev "hagyományos kínai" kábel amihez csatlakozik, már nem tudja ezt. A teljes vezetékelés cserélve lesz állandó 18AWG keresztmetszetű szilikon burkolatú kábelre, és kap egy Logikai FET egységet is a fegyver a kapcsoló terhelésmentesítése érdekében.
dsc_0384.JPGAz alu ötvözetből készült tuskonzol pedig ismét egy kellemes meglepetés. A szálerősített műanyag testen látható tuskonzollal egész megbízható - természetesen nem ajtóbontásra való konstrukció, de nem is a ropi "fullmíjjanyag" megoldást kapjuk. dsc_0385.JPG

Hop-up és cső:

Innentől jönnek az újdonságok, a piros színűre eloxált alumínium "tunnnning" cső az egyik, aminek a hossza 280mm, a belső átmérője a gyári adatok szerint pedig 6.03mm - ez alapvetően a precíziós csövek átmérője szokott lenni. Hogy valóban ennyi, azt megfelelő mérőeszköz hiányában nem tudom bizonyítani/cáfolni. Amúgy meg a végeredmény számít - lőtáv, lőkép. 

A hop-up kamra a cyma M4-esiben használt műanyag verzió, semmi újítás.dsc_0389.JPGdsc_0394.JPGdsc_0391.JPG  A szétszedéssel különösebb gond nem volt, a takonyszerű ragacsot leszámítva. A műanyag kúpos gyűrű a kamra végénél bevált megoldás a hopkamra elmozdulásának fixálására, a ragasztás itt már felesleges volt. dsc_0396.JPGA hopgumi is a megszokott, már a cyma védjegynek mondható darab, a középen sliccelt lenyomóval.
A gumihenger is normális lett végre, szép a vágása, anyaghasználata is korrekt, így ezeknek cseréje nem indokolt. dsc_0397.JPGdsc_0398.JPGA hop-up kamra fogaskerekei könnyen járnak. Most elég volt az állító fogaskerék csavarját kissé jobban meghúzni, és máris szorosabb lett, nem kellett hozzá farigcsálás meg hézagoló alátét sem.

A hopkamrát a gearboxnak nekitoló "tollrugó" még mindig megvan, helyette jobb lenne egy csőre húzott rugó.

Gearbox:

A felső tokozást levéve színparádé fogad minket. A régi fehér helyett kék műanyagok, a henger a csővel megegyezően szintén pirosra eloxált alu. A 3/4-es henger a 280mm hosszú csőhöz tökéletes párosítás a gyártó részéről. Az alumínium hőtágulása az eddig felhasznált cső/henger kombókhoz képest nagyobb. Pont az lenne a jó, ha olyan anyagok kerülnének be, amelyeknél ez kisebb, a konstansabb teljesítmény érdekében. dsc_0388.JPGA gearbox elején látható kis öntvények az 500-as szériában is megvoltak már - a műanyag test távtartói. A hengernél az élek nincsenek lekerekítve, így azokat pótolni kell, megelőzve a GB orrának repedését. dsc_0404.JPGdsc_0405.JPGA motor teljesítménye megfelelő, a gyári rugóval szépen elbír, és a bekerülő M100-ast is gond nélkül hajtja.dsc_0403.JPGViszont a motor fogaskereke (pinion) el van nyűve, ami azért egy frissen boltból érkező fegyvernél kellemetlen.
Ez mind a hézagolás hiányosságából, valamint a helytelen motormagasság beállításából ered.
dsc_0402.JPGA fogaskerék cserére kerül. A fém persely csapágy nélkül van a motor tengelyén, így azt célszerű kenőanyaggal ellátni, mivel ezt gyárilag elhanyagolták.
dsc_0435.JPGA gearbox héjat felnyitva az alábbi kép tárul elénk:
dsc_0406.JPGKék műanyag alkatrészek, kivéve az elsütő billentyűt safe állásban megakasztó kis kart, az a régi maradt. A fogaskerékszett, 8mm-es kenőhornyos csapágyak, csapágyas rugóvezető, progresszív menetemelkedésű M120-as rugó és a spiáter lecsapókar mind a megszokott cyma felszereltség részei. A hogy a kék ragacsos zsír is, amit teljesen kitakarításra kerül. A gearbox orra az adagolólapnál megnövelt anyagvastagságú ahogy eddig is, így az tappet plate vége szűkített.

dsc_0408.JPGA gearbox orra az átalakítást követően:dsc_0425.JPGA dugattyúban végre az alu tömb helyett csapágy kapott helyet, így a rugót gyári felszereltséggel maximálisan kihasználhatjuk. A gyári tömítések által biztosított kompresszió nagyon harmatos. A dugattyú befogott hengerfejnél is beleesik a hengerbe. A légfúvó ugyanaz a tömítetlen műanyag, csak most kék. Az o-gyűrűket cserélem, valamint egy tömített alu légfúvót is kap.dsc_0419.JPGdsc_0430.JPGA henger belső felülete szép, karcmentes. dsc_0420.JPGA dugattyú ugyanúgy néz ki, mint a korábbi fehér verzió. A második fog magassága csak fele a többihez képest. dsc_0421.JPG

Az alkatrészek féktisztítós áztatása és teljes takarítása után jöhet az összeszerelés.dsc_0426.JPGdsc_0428.JPGElőször a csapágyak kerülnek a helyükre ragasztással - alapból is passzosak, de nem árt biztosra menni.dsc_0432.JPGEzt követi a hézagolása a fogaskerekeknek a bevel-től a sector kerékig. Ezután AOE ellenőrzés:dsc_0434.JPGA dugattyú belépőfoga és a fogaskerék kezdőfoga nem nagy felületen érintkezik először, hanem egy vonal mentén, így ezt korrigálni kell. A hengerfejre felragasztok egy gumilapot, amit előzetesen méretre alakítottam. dsc_0436.JPGIde 2,5mm vastagságú kellett a megfelelő eredményhez. A dugattyúról a második fogat teljesen el kell távolítani ahhoz, hogy a csatlakozás akadálytalan legyen.  dsc_0437.JPGA mechanika és a levegős rész után elektronika. A FET egység (IRLB3034) a tusban (azon belül is az alu csőben) kap majd helyet, így a fegyver innentől Li-Po ready. A gyári kis tamya csatlakozó helyett T-csatlakozó kerül bele. dsc_0438_1.JPGdsc_0446.JPG

A teljes összeszerelés utolsó aprósága a belső cső ellenőrzése, ami az eddigi tapasztalatokat igazolva ugyancsak mocorog a helyén, így a hézagot a pontosság javításához teflonszalaggal töltöm ki.dsc_0445.JPGAz M100-as rugóval 375 FPS körüli értékeket produkált, és a pontossága, lőtávolsága is kielégítő, 50 méteren effektív. Ha ezt az új belépő szintnek szánják, akkor oda teljesen korrekt a felhozatal. Az alapvető hiányosságok rendbetételével számolni kell, de az biztosan kijelenthető, hogy az 500-as szériánál jobban sikerül, sok pozitívuma van, ismét említve csak az acélos apróságokat és a szálerősített műanyag fegyvertestet.

Nemrég piacra került még a Cyma Blue Edition MP5 szériája is, ami a piros eloxált elemeket nem, de a kék műanyag alkatrészeket szintén felvonultatja, mint valami komoly fícsört. Lényegében ugyanazok az alkatrészek mint régen, más köntösben.