Spartac M4 - SRT28

Belépő szintű AEG - alapszerviz és vélemény - (cyma belső)

robi_spartac_m4.jpgA Spartac a replikáival az airsoft termékek belépő szintű szegmensét célozta meg, ahogy ezt a hivatalos oldalukon is leírják. ABS testes fegyver, belül fém(spiáter) gearbox ami 420 FPS-t produkál, a dobozban lapul még az akksi, töltő, tisztítópálca és high cap tár - teljesen szokásos alapfelszereltség, plusz mielőtt elfelejtem megemlíteni, egy spartac-os kulcstartó és egy poszter, a hátoldalán az összes eddig kiadott replikával és a vállalkozás rövid monológjával. Manapság az előbb felsorolt tételekkel nem igazán lehet nagy marketing sikereket elérni, mivel azok megléte belépő szinten alap, hogy használható legyen a holmi. Amiért jó választás lehet, az az ára amikor akció van, - pl 66€-76€ - amúgy majdnem 100€ darabja - és ezért használható terméket kapunk.
Most kettő is érkezett ebből egyszerre innen.

dsc_3912.JPGA fegyvertest minden része ABS-ből készült, kivételt képez ez alól a külső cső. Masszívan egyben van az egész, kézbe véve a fegyvertest nem recseg/ropog/nyekereg. Az irányzékok szintén műanyagból vannak, és a nyomógombos megoldáson is spóroltak, egyszerű "nyomd erősen amíg nem mozdul ropogva" típus.dsc_3914.JPGA hátsó irányzékon egy akkora furatot sikerült hagyni, ami sok mindenre jó lehet, de airsoftnál normális célzásra kevésbé - oldalirányú és magassági állítási lehetőség adott. 
dsc_3915.JPGA replikát egyben tartó stiftek fémből készültek, valamint a lowerben található kisebb átmérőjű stift is. A tuskonzolt rögzítő csavarhoz tartozó fém lap könnyen szerelhető a kialakításának köszönhetően. A tárkioldó sajnos műanyagból készült - nem lenne bajom vele mivel olcsó fegyver, de akkor ne írják a weboldalukon azt, hogy a kopó alkatrészek mint például a tárkioldó is fémből készült. A zárakasztó imitáció szintén műanyag.
dsc_3902.JPGA kidolgozottságra nincs panasz, szépen sikerült, sorja és hibamentes. A tűznemváltó kar műanyag létére nagyon jól megmarad a kiválasztott állásban - belső oldalon egy fém lapka van, ami a tűznemváltó lapot mozgatja.
dsc_3897.JPGA tárfészekben kis távtartók kerültek kialakításra, amelyek a gyárilag hozzá adott tárat teljesen jól pozicionálják, abszolút nem lötyög. A 70BB-s SRC táram kicsit már tud mocorogni, de még mindig jól adagol. Ugyanitt már van egy kis öntésmaradvány, de az tárazáskor ki fog törni, nem vészes.
dsc_3898.JPGAz upper masszívan a helyén van, egyáltalán nem lötyög, amiért jár a nagy plusz pont. "Zárakasztó" nincs beépítve, így a hop-up állítása közben folyamatosan tartani kell a felhúzókart - ebben a kategóriában ne is várjunk ilyesmit.
dsc_3911.JPGUgyanitt a takarólemezhez csatlakozik egy plusz rugó, ami visszahúzza, ezt a feladatot a legtöbb replikában a felhúzókart is mozgató rugó végzi - maga a lemez fémből készült - cyma 5xy szériában is megtalálható kétrugós megoldás.
dsc_3917.JPG
A hop-up kamrának kialakított hornyokban a kamra passzosan ül, nem tud forogni jobbra balra - ez szintén dicséretes. 
A markolatból az M4-es alap airsoft másolatoknál legelterjedtebb típust kapjuk. A hozzá tartozó motorfenéktartó is műanyagból készült.dsc_3899.JPGdsc_3901.JPGApró részlet, de a figyelmesség mindig jól jön. A markolat tetején ami a gearboxhoz csatlakozik hagytak egy kis helyet a fogaskerék tengelyének.dsc_3900.JPGA tuskonzol is műanyag, ezért úgy is kell kezelni - kibírja amit kell, de nem ezzel kell épületharcnál ajtót nyitni.dsc_3909.JPGMaga a tus már nem annyira profira sikerült. A kidolgozottságra még rendben is lenne, de az állíthatósága nehézkes - nagyon nehezen benyomható a kioldókar, inkább lefelé húzva célszerűbb használni. Ez sajnos egy negatív pontja a fegyvernek, de ezt kb 1x beállítjuk kezdéskor és mehet a móka, a gond akkor lehet ha épületbe érve gyorsan rövidíteni szeretnénk a fegyveren.dsc_3906.JPGdsc_3908.JPGA tusban kap helyet az akksi és a biztosíték. A kábelezés kb 12cm hosszan szilikonos, hogy a kihúzható tust lehessen normálisan használni, onnantól a szokásos kínai kábel. dsc_3904.JPGdsc_3886.JPGA hátsó szíjakasztó is műanyag, de mivel elég könnyű a replika (2kg alatti) talán elbírja. A spiáternél némileg jobb, az igazi "vasat" pedig nem ebben a kategóriában kell keresni. dsc_3905.JPG
Külsőségek kivesézve, jöhet a belső: Hop-up kamra és cső.
A cső az alap kínai réz ötvözet, célnak megfelel. Viszonylag elég tiszta volt, a hopup gumiról és a kamráról ugyanez már nem mondható el. A fogaskerekek viszonylag könnyen járnak, az állítótárcsát levéve onnan célszerű szikével egy kis anyagot levágni, hogy a csavarral jobban leszoríthassuk, így biztosan nem fog elállítódni. A lenyomókart nem lehet roncsolás mentesen kivenni, mert a műanyag stiftet beleolvasztották - max kifúrni lehet és fém stifttel lehet helyettesíteni, de az ügyesebbeknek nem okoz gondot a lenyomócsere a kar kivétele nélkül sem. 
A kamra nem tud elfordulni a csövön, és egyáltalán nem is mocorog rajta. Ezt szerencsére nem ragasztóval érték el, hanem a mindenhol bejáratott rézgyűrű helyett itt egy önszorító műanyag gyűrűt használtak - minél jobban ráhúzzuk a kamrát, annál jobban szorul, így a C alakú rögzítő klipsz már csak a pozicionálásban vesz részt összeszereléskor. Az utóbbi megoldást sok gyártó lemásolhatná, mert ez valóban innovatív apróság - az sem lehetetlen, hogy a spartac is úgy koppintotta ezt valahonnét, erről nincs infóm. (frissítés: újab cm5xy szériában is megvan ez a fícsör, ez is a cyma gyárból érkezett...)
dsc_3919.JPGdsc_3920.JPGA lenyomó nem éppen szimmetrikus darab, de sorja mentesnek mondható, első körben még elmegy.dsc_3922.JPGA hopgumi közepes keménységű, hagyományos lenyomóval.
dsc_3923.JPGA szája kicsit sorjás. Azonnali cserére okot adó hibája nincs, célnak megfelelő lesz, csak le kell  róla takarítani a sok redvát.
dsc_3924.JPG

 

Gearbox:

Hasonlóan a Cyma 5xy szériás M4-eséhez, itt is megtalálhatóak a kis távtartók a gearboxhéj oldalán. (A réz henger kivételével mondhatjuk, hogy egy cyma box látható a képen)dsc_3895.JPGA henger mellet van némi anyagerősítés is kívül, de a sarkok sajnos nem lekerekítettek - a repedések és a GB orrlerúgás melegágya.
dsc_3896.JPGSzétszedve a következő kép tárul elénk:dsc_3927.JPGMost kék ufo takonyban láthatjuk vastagon a bevel kereket, meg egy kevés jutott  a köztesre. A levegős rész valami átlátszó zsírral van megkenve - feltételezhetően szilikon. A gyárilag "beállított" belépési szög elég rossz, azt korrigálni fogom. A dugattyú második foga fele akkora mint a többi. Ha korrektül be van állítva a belépési szög, akkor azt teljesen ki kell vágni. dsc_3929.JPGA rendszert működtető motor gyenge mágnessel érkezik, küllemre cm 5xy szériára emlékeztet. A gyári setupot a saját akksival szép gyorsan meghajtja, ide tökéletes. dsc_3890.JPGA motormagasság állításnál alkalmazott megoldás hanyag. Szétszedésnél a kis alátét azonnal repül a motor mágnese felé, összerakásnál meg szórakozhatunk vele, hogy a helyén maradjon. Célszerű a motorfenékre ráragasztani - persze ésszel, a tengelyhez ne kerüljön a ragacsból. dsc_3925.JPGTakarítás utáni szemrevételezés:
dsc_3868.JPGA hézagolást érdemes jól beállítani, gyárilag minden kerékre dobnak 1-1 darabot, amit a kenőanyaghornyos csapágyak miatt mondhatni kénytelenek.dsc_3876.JPGA fogaskerekek a legegyszerűbb porkohászati termékek. A sectoron van normális delayer, így azt nem kell  bántani egyáltalán. A lecsapókar spiáter, a kategóriában nem is kell többet várni.
dsc_3869.JPGA rugóvezető műanyag. A lengyel webshop leírás szerint ez csapágyazott kéne hogy legyen - kicsit messze áll tőle. V3-as verzió egy vastagabb alátéttel.
dsc_3878.JPGA rugó progresszív menetemelkedésű, ami megint jó dolog. A végek sajnos nincsenek szakszerűen kiigazítva, így ezt érdemes elvégezni ha már szét van szedve.
dsc_3880.JPGA henger felülete is egész jó. Teljes hosszában kihasznált, ami kell is a hosszabb cső miatt.
dsc_3872.JPGA dugattyú oldalának kialakítása a súrlódó felület minimalizálása miatt lett ilyen, ugyanez a "hullámzás" gearboxon is megvan.
dsc_3871.JPGdsc_3877.JPGA hengerfej egyszeresen tömített műanyag, a légfúvó tömítetlen átlátszó műanyag. A hengerfejnek mehet némi teflonszalag és rendben is van, a dugattyúfejen viszont ha van rá mód érdemes cserélni a tömítést.

Az adagolólapát is szintén átlátszó műanyagból készült. A légfúvó felőli része szűkített, ami a gearbox orrának belső erősítése miatt volt szükséges - ez szintén egy pozitívum.dsc_3881.JPGdsc_3882.JPGDe a sarkok nincsenek lekerekítve a hengernél... kár érte.
dsc_3883.JPGA kapcsolókés kissé vacakul néz ki a sok sorja miatt, de teszi a dolgát. Égésnyomok már itt is vannak - terepet még nem látott, csak bent pár lövés erejéig kipróbált állapotról van szó. dsc_3870.JPGdsc_3887.JPG

A gyári rugót 2,5 menettel rövidítve, végeit kiigazítva szépen lement 370 FPS-re, ami már használható a pályán is.
(Lőkép/távolság majd akkor, ha sikerül kivinni terepre is. A hopkamra körüli megoldások szerintem biztatóak.)

FRISSÍTÉS: Felhasználói visszajelzés lőképre: "A Spartac nagyon szépen lő. A sorozata mint a lézer... "

Összegzés: kezdő/tartalék fegyvernek ideális választás. Mindenből az alap van benne, viszont jó megoldásokat is tartalmaz. Dobozból is működőképes, csak a 420-as FPS érték miatt nem használható MASZ-ot követő rendezvényen - erre alternatíva lehet (FRISSÍTÉS: a Dragon M4-esekben 3-ból kettő hamar megszorult, így nagyjából lottó kategória, a tapasztaltak után nem javaslom) a Dragon féle M4-es replika, vagy a Cyma Cm.031B, amelyek 400FPS alattiak gyárilag. Utóbbiak annak lehetnek jók, aki nem szeretne kapásból szerelésre költeni. Megkapja a csomagot, feltölti az akksit, kipróbálja a sportot és eldönti, hogy merre tovább.

A Dragon DG06T replika bejegyzés ITT.