Cyma M14 - CM.032

DMR építése

gf1.jpg

Ebben a bejegyzésben egy Cyma M14-es fejlesztését fogom bemutatni. Az alany már nem gyári állapotú, ugyanakkor adagolási gonddal is küszködik. A fennálló probléma javításán túl a gyári cső is cserére kerül majd a hop-up gumival együtt a gyári hop-up kamra megtartásával, valamint AB-FET egységet is kap majd a szerkezet. A cél az átlagos AEG-nél nagyobb hatótávolsággal bíró DMR építése.

Első körben a gearbox kerül lebontásra - ami kívülről is látszik, az az SHS légfúvó, acél bordázott henger és egy Tornado F1 nagynyomatékú motor, ami 7,4V-ról is határozottan rángatja az M120-as progresszív tekercselésű rugót.
dsc_4593.JPGdsc_4595.JPGDMR lesz, így a sorozat kapcsolásához szükséges alkatrészek mennek is a táska mélyére, mivel azokra már nem lesz szükség.
dsc_4623.JPGA belvilág már vegyes, a tisztítás után az alábbi alkatrészhalom áll rendelkezésre: 
A gyári alkatrészek még megvannak ugyan, de azokból a csapágyakon és a fogaskerekeken kívül más nem kerül felhasználásra. 
A hengerfej egy dupla tömítéssel rendelkező alumínium V7-es lesz. A rugóvezető V3-as kialakítású, csapágyazott, eloxált alumínium rugóvezető testtel.  A gyári dugattyút egy fém fogasléces cyma dugattyúra fogom cserélni. Az adagolási probléma a légfúvó cseréjét követően jelentkezett a fegyvernél, ami egyértelműen leszűkíti a probléma forrását - az adagolólapát szintén cserére került - mindkettő SHS alkatrész.
dsc_4598.JPGA csapágyak kihullanak a helyükről - az m14-es gearboxnál már nem újdonság ez a probléma - így azok beragasztásra kerülnek:
dsc_4600.JPG
A csapágyak után a fogaskerekek hézagolása jön. A gearbox egy Guarder M130-as rugót kap, mivel a cél a 450-480 közötti FPS érték elérése, ezzel a gyári fogaskerék szettnek még meg kell birkóznia. dsc_4660.JPGA tervezett rugóerő miatt a gearbox orrát is alakítom. Gyárilag a hengernél a sarkok nincsenek lekerekítve, így azokat egy tűreszelővel kiigazítom. dsc_4601.JPGdsc_4602.JPG

Három hét várakozás után a cyma fém fogas dugattyú is megérkezett a távoli keletről.dsc_4655.JPGElső dolgom volt a fogasléc lehúzása a dugattyútestről, és bevallom nem voltam elragadtatva a látványtól - ugyanazt a hibát itt is elkövették mint az SHS dugattyújánál. Teljes hosszában beragasztottam a fogaslécet a helyére, ezzel megelőzve az esetleges kihúzódását.
dsc_4652.JPGMég egy apró módosítást is el kellett végezni a belépőfognál, hogy a cyma féle M14-el kompatibilis legyen - a műanyagból kellet levágnom egy darabot, hogy az ne akadjon el a köztes fogaskerékben, ahogy az a gyári műanyag dugattyún is látható. dsc_4657.JPG
Most már minden megvan ahhoz, hogy a gearboxot összeszereljem. Az SHS légfúvót és az adagolólapátot egyenlőre nem módosítom, max az első teszt után, ha nem klappol a rendszer.dsc_4658.JPG 

AOE / belépési szög beállítása:

Itt nagyon sokat kellett korrigálni a megfelelő fogasléc/fogaskerék csatlakozáshoz. Egy részét a hengerfejen plusz gumi csillapítás felragasztásával értem el, a másikat pedig egy csendes dugattyúfejjel, ami a gyárinál hosszabb, így a kettőt összeadva megkaptam a megfelelő AOE beállítást.

dsc_4662.JPGA gyári gumi csillapításhoz hasonlóan alakítottam ki az utángyártott darabot is.
dsc_4663.JPG A hengerfej a többlet gumi csillapításnak köszönhetően alkalmassá vált a szintén gumi fejjel rendelkező csendes dugattyúfej beépítéséhez.

dsc_4661.JPGA dugattyú második fogát teljesen el kellett távolítanom, hogy akadálytalanul tudjon belekapni a fogaslécbe a felhúzó fogaskerék. dsc_4666.JPG

Adagolás:

Az összeszerelés végén azt tapasztaltam, hogy az adagolólapátot mozgató rugó könnyedén kiugrik a gearboxból a behelyezésére szolgáló kis nyíláson keresztül, ugyanakkor a légfúvót is elég lomhán tolja vissza. Kerestem egy csavart, ami pont belefér a rugóba, annak fejét megcsiszoltam, úgymond egy mini rugóvezetőt gyártottam hozzá. Végeredményben a problémát megoldotta, nem dobja ki magát a rugó a gearboxból, és a légfúvó is határozottabban jár.dsc_4670.JPGdsc_4671.JPGdsc_4672.JPG

Hop-up rendszer és cső:

poseidon2.jpgA fegyver egy Poseidon csövet fog kapni, ami nem olyan régi szereplője az airsoft piacnak. Az air cushion "technológiával" ellátott cső mindkét nyílásán alul megnövelték a belső keresztmetszetet, aminek a célja az, hogy a BB alatt levegőt engedjen el a belépéskor és a kilépéskor egyaránt, ami ráad még a hop-up hatásra, ezzel elősegítve a nagyobb hatótávolságot - természetesen ehhez nehezebb BB kell(het).
A hop-up gumi belsejében a hagyományosnak mondható társaival szemben egy vezető nyúlvány helyett három található, ami az elfordulás ellen sokkal stabilabban rögzíti.dsc_4636.JPG
A gyári hopkamra műanyag C klipsz rögzítőjéből szikével faragni kell, hogy az a poseidon csővel összeépíthető legyen, ettől eltekintve nincs kompatibilitási probléma. poseidon1.jpg
Gyárilag egy henger lenyomót csomagolnak ehhez a hop-up gumihoz. Véleményem szerint ennél egy ívelt flat lenyomó előnyösebb lehet, így azt építettem be hozzá, mivel az egyformán fogja lenyomni a három tagból álló lenyomóját a hopguminak. poseidon4.jpgA poseidon szett képeinek forrása: http://airsoft.pl/en/lufy-asg-poseidon/flat_presser_ver2.pngElektronika:

Mivel DMR kategóriás a bejegyzés tárgyát képező fegyver, aktív fékes FET egységet kap:dsc_3891.JPGA kapcsolója a cyma V7-es gearboxnak sajnos rendelkezik egy komoly típushibával. Egyes lövésnél a lecsapókar alá szorulhat a kapcsolókés műanyag nyúlványa, és az eredmény folyamatos elektronikai kontakt = sorozatlövés.dsc_4702.JPG Ezt a problémát teljesen megszüntetni nem tudtam, csak minimalizálni - elektronikai egyes lövés kapcsolással a mechanikus kapcsoló kiváltható. Érdemes a lecsapókart is kihézagolni, hogy az kicsit magasabbra kerüljön, így kevésbé tud elakadni, valamint én a műanyag kapcsolókés lecsapókarral érintkező nyúlványát levágtam, és azt egy kis csavarral helyettesítettem - a henger formáról könnyebben lecsúszik a lecsapókar mint a tégla hasáb alakú műanyag nyúlványról, funkcióját pedig ugyanúgy ellátja. Használat közben még érdemes arra is odafigyelni, hogy az elsütőbillentyű a rendszer teljes ciklusa ideje alatt nyomva legyen, így közel nullára csökken az esélye a kapcsolókés beakadásának.


Összeszerelést követően 0,2 grammos G&G BB-vel 470 FPS-t produkált a fegyver méréskor. Az adagolási probléma teljesen megszűnt - valószínűleg a poseidon csőhöz adott hop-up guminak rövidebb a "szája", ezért a BB-k most már gond nélkül a csőbe kerülnek. 0.28-as BB-vel egy jobb AEG lőtávjával rendelkezik, áttérve 0.36-os tömegű BB-re már 70 méterre a mellalak 10-ből 7-szer megvan, ami már jó eredménynek számít.