Időzítő airsoft játékokhoz 2.0

Nagyobb, hangosabb, átgondoltabb

dsc_0967.JPGEbben a bejegyzésben egy korábban már bemutatott időzítő továbbfejlesztett, bővített verzióját szeretném bemutatni. Az alapötlet ugyanaz, adott egy időzítő áramkör, amelyet kulcsokkal, kódzárral kapcsolhatunk, hogy működésbe lépjen. Itt további elemek kerültek be, mint például a piros/kék csapatjelző ledsor a láda oldalán, az egyszerű szirénát felváltotta egy többfunkciós megafon, amely már nem csak szirénázni tud, hanem USB/SD adathordozókról zenét is képes lejátszani, hangfelvételre és beszédkihangosításra is alkalmas.

1. - Általános bemutatás:

1.1. - Áramforrás:

A működtetéshez 11,1V-os Li-Po akksira (vagy bármilyen 12V körüli akku pakkra) van szükség. Beépítésre került a fordított polaritás elleni védelem arra az esetre, ha a haver kölcsönadott áramforrása éppen nem szabványosan lenne bekötve, akkor hálás dolog, mert a füst benne marad az elektronikában. T csati és XT60-as csati kapott helyet a szerszámosláda tálcájában, ezekre lehet csatlakoztatni az áramforrásokat. Egyszerre akár kettőt is, mivel párhuzamosan vannak bekötve a csatik - ilyenkor célszerű arra figyelni, hogy ugyanolyan, vagy közel hasonló akkupakkok legyenek. Viszont nagy valószínűséggel nem lesz rá szükség, egy 3 cellás 1800 mAh-s LiPo akksiról elég sokáig elketyeg a rendszer.dsc_0972.JPG

1.2. - Működtetés:

Az alapját ugyanaz a 18 funkciós időzítő áramkör adja, mint az elődjének. A kulcsok száma kettő, amelyekkel 1-1 csapat rendelkezhet. Az egyik kulcs a kék, a másik a piros színt kapcsolja az RGB LED szalagokon, és ugyanakkor az időzítést is indítja. Minkét kulcshoz tartozik egy START/STOP gomb. Egy aktivált kulcs esetén azzal lehet indítani vagy leállítani, két aktivált kulcs esetén pedig az éppen birtokló csapat színére lehet váltani a START/STOP gomb megnyomásával. dsc_0971.JPGA START/STOP gombok a kulcsokhoz tartozó egy-egy programozható relét működtetik. A két kulcs közötti váltás úgy lett megoldva, hogy az egyik a relé alapállásán keresztül adja a tápot az időzítőnek, a másik pedig meghúzott állapotban. A két programozható relé mindig egyszerre van alaphelyzetben, vagy éppen behúzott állapotban, így mindig csak az egyik szín lesz aktív. Az éppen üzemelő kulcsnál a visszajelző LED pedig zölden világít. Az alábbi képen a programozható relé-kulcs-nyomógomb-visszajelző LED vezetékrengetege:dsc_0973.JPG

A visszaszámlálás a két csapat közötti váltással nem indul újra - erről egy, az időzítő betápjára beépített 1000uf-os kondenzátor gondoskodik, ami addig biztosítja az energiaellátást, amíg a relék által kapcsolt váltás végbemegy.

A visszaszámlálást egy kulcs/két kulcs esetén a kódzárral meg lehet szakítani. A kódzárral ugyanakkor a kulcsos indítást is meg lehet akadályozni. A kódzár ugyanazzal a programozható relével van szerelve, amivel a kulcsok is. A kódzár a helyes kód beütése esetén pár másodpercig jelet ad a programozható relének, ami ekkor meghúz, és az időzítő tápellátását így megszakítja addig, amíg a kódot újra be nem üti valaki. A kódzár analóg módon "programozható", ami annyit tesz, hogy a kábeleket kell a megfelelő érintkező tüskére csatlakoztatni a kód beállításához. Max hét számjegyű kódot lehet beállítani. Ez egy olcsóbb eszköz, ami természetesen biztonságtechnikai felhasználásra alkalmatlan, de ide pont megteszi. Fontos még, hogy ha a kód beütésekor hibázik az illető, akkor elölről kell kezdeni, mert akkor törlődik, amit addig beírt. (ez biztosítja azt is, hogy random nyomkodással nem lehet a kódot eltalálni) dsc_0970.JPGdsc_0975.JPG

Az időzítő "ketyegése" közben a LED fény és a csipogó működése is jelzik a szerkezet működését. A csipogó egész messzire, akár 30 méterre is hallható, így könnyebben megtalálható a játékosok számára az eszköz. Természetesen a LED szalag és a csipogó is kikapcsolható ha a szituáció úgy kívánja. (A csipogó kapcsolója az alábbi képen látható, a tálcában. A LED szalagok kapcsolója a dobozfedélben, a számkijelző mellett kapott helyet. )dsc_0974.JPG

A megafon tápellátása egy háromállású billenőkapcsolóval választható. Az I-es állásban az időzítőn keresztül kapcsol amikor a relé meghúz, a II-es állásban közvetlenül az akksiról a megafon üzemel. Ekkor használható hangosbeszélőként is - eligazításhoz vagy LARP játékhoz is hasznos lehet. És még zenét is lehet hallgatni ha éppen arra van igénye a társaságnak... Középső állásban (0) értelem szerűen kikapcsolt állapotban van minden.
Az üzemmód választó kapcsolótól balra került egy kétállásos billenőkapcsoló, ami fehér LED szalagokat kapcsol be a kulcsoknál és a kódzárnál. Ez az egyszerű funkció az éjszakai játékra való alkalmassá tétel részeként került bele, hogy megkönnyítse a játékosoknak a kezelést a sötétben.

2. - Az időzítő programozása

 

2.1. - A gombok funkciói

SET: hosszan nyomva (több mint 1 sec) az eszköz programozás módra vált. Ezt követően négy "almenü" van, amelyek között a SET gomb rövid megnyomásával (kevesebb mint 1 sec) lehet váltani. Ismét hosszan nyomva a SET gombot visszatér az időzítő üzemmódba az áramkör.

A négy menü a következő:

- 1. programválasztó (1-18-ig állítható be a kiválasztott program)

- 2. T1 idő: max érték 9999

- 3. T2 idő: max érték 9999

- 4. mértékegység beállítása - 0101-et beírva másodperc lesz a számlálón, és egyszer megy végig a ciklus.
0102 beírása esetén elvileg a visszaszámlálási ciklust 2x hajtja végre, és így tovább - folyamatosan pörgő játékra is alkalmas ezáltal, nem kell mindig újraindítani.
           _      _     _      _
SWI:  \_\  \_\  \_\  \_\  
             \_\  \_\  \_\  \_\

A négy számjegyű kijelzőn lehet választani, hogy melyik karaktert akarjuk módosítani
Az éppen kiválasztott karakter fog villogni.  Rövid gombnyomással lehet váltani.

NUM+: szám növelése egyel - rövid gombnyomás

NUM-: szám csökkentése egyel - rövid gombnyomás

Alapvetően a 03-as program került beállításra az időzítő modulon, ami a következőt tudja:
T1 ideig számol a bekapcsolástól fogva, majd T1 idő lejártával meghúzza a relét T2 ideig. Például (T1) 1200 másodpercig, azaz 20 percig ketyeg, majd (T2) 15 másodpercig szól a sziréna/zene/stb és utána alaphelyzetbe áll az eszköz.

 

 

3. - A kódzár programozása

A nyomtatott áramkörön található egy "tüskemező". Itt amolyan táblázatszerűen látható betűkkel jelölve A-G-ig hét oszlop, amelyekhez egy kábellel hozzárendelhető a számjegy. A betűkre merőlegesen láthatóak a számok. A kód úgy áll össze, hogy a kívánt szám kábelét, bekötjük a betű oszlopába - például az A oszlopba kötjük az 1-est, akkor az első számjegy a kódban az 1-es lesz. És így tovább, 2-B, 3-C és 4-D. Ekkor a kód 1234 lesz. Minimum 4 számjegyű kódot kell megadni, különben nem működik a kódzár! A nem használt számjegyeket - példámban az E-F-G - az "unused" sorba kell bekötni. 

Az alábbi képen még egy példa:

1. szám: A
2. szám: unused
3. szám: unused
6. szám: B
4. szám: C
0. szám: D
8. szám: E
7. szám: F
5. szám: G
9. szám: unused

Tehát a kód a példában: 1640875

kodzar.jpg
A könnyű változtathatóság érdekében tüskesorokat forrasztottam a panelre, így csatlakozók segítségével gyorsan átprogramozható a kódzár, nem kell forrasztgatni.