E&L AKS74MN - Gen.1.

Kompresszió javítása

dsc_2587.JPGE&L. Masszív acél, tudtommal az eredeti fegyvergyárból veszik a héjat, és azt alakítják át Airsoft kompatibilis replikává - ezt meg is kell fizetni. Belsőben nem hoz az első generáció nagy ujításokat, teszi a dolgát. A fegyvernek pár gyerekbetegsége van - pl. tárfészek, amit a második generációra javítottak. A fegyver már jó ideje használatban van, sok ütközetet látott már. Jelenlegi problémája a gyenge kompresszió, 100-as rugóval is épphogy 300 fps-t produkál, néha meglövi a 360-at. Túl nagy az ingadozás, kívánkozik a szerelőasztalra.



dsc_2460.JPGKidolgozottságban dicsérhető - még jó hiszen eredeti elemekből készül. A fegyver csövét a gázblokk alatt megfúrták, valamint a gázvisszavezető műanyaggal takart része végig van vágva, kint pedig megfúrva, hogy még véletlenül se lehessen visszaalakítani éles fegyverré.dsc_2459.JPGAz E&L replikáiban a legjobb az, hogy bármhová is nézünk, az az eredeti AK testen is úgy van - a markolatot leszámítva amiben a motor kap helyet.
dsc_2456.JPG
Sorozatszámot is kapunk, de annak az eredetihez semmi köze. A markolatnál még egy beavatkozás is látszik.
                        kellene? --> OK
Mozog? --> 
                        nem kellene? --> Akkor szigetelőszalag.
Előagy fixálásra utóbbi zöld színben került alkalmazásra. Ez a replika megérdemli hogy kicseréljem feketére, és lehetőleg úgy hogy ne lógjon kint cafatokban.
dsc_2458.JPGUgyanitt látható még a behajtható tus akasztója is. A fegyver infrabak tartóval érkezik - mondjuk ha arra felszereljük azt, akkor a tust már nem lehet behajtaniúgy hogy beakadjon.dsc_2457.JPGA kábelezés az már nem a gyári kivitel, FET beépítése miatt nem is jön rosszul.
A tárkioldó tengelye fixen van rögzítve, mondjuk itt nem is probléma, jobb minőségű alapanyagokkal dolgozik mint egy cyma, ahol például jól jön a stiftes megoldás egy törött tárkioldó rugó cseréjéhez. dsc_2463.JPG
Az első generáció egyik Achilles sarka a tárfészek. Esetünkben a fegyver gazdája házilag már beragasztott egy fém tömböt a probléma orvoslására. Korábban már volt szerencsém egy másik E&L-hez, ahol sikerül tárazás közben úgy betenni a tárat hogy az se kifelé, se befelé nem mozdult meg. A tár elején található akasztóból kivéve a stiftet sikerült azt kiszabadítani onnan - azért ezt játékon sok sok szitok közepette végzi el az ember. Kapták is ezért az ívet, úgyhogy ez a második generációnál alap felszereltség lett.dsc_2461.JPGA hop-up kamra szintén fémből van, két csavarral rögzítve a csőből kialakított foglalatban. További egy csavarral csatlakozik a gearboxhoz, ezzel is biztosítva a lehető legjobb légzárást. Nem beszélve a gearbox támasztásáról is.dsc_2455.JPGdsc_2454.JPGA hopup kamra többi alkatrésze műanyag. A cyma AK variánsainál is tapasztaltam azt, hogy a csúszka elhajlik. Ez kellemetlen tud lenni, ha az embernek az ujja nagyobb, és már a zárimitáció vezetőrúdja miatt nem éri el a kis pöcköt amivel tudná állítani a lenyomó helyzetét. Ezt majd egy L alumínium profillal kiegészítem.dsc_2471.JPGA fegyverről a gázblokkot lebontva, egy stiftet kiütve kivehető lesz a külső cső, és kivehetővé válik a hop-up kamra. Jobban nem szedem szét, mivel abban már cserélt a gazdája hop-up gumit - zöld GG. A cső is tiszta, több kívánnivaló itt nincs.dsc_2466.JPGHaladjunk a Gearbox felé, aminek a kiszabadításához 5 darab csavart kell kivennünk. Egy van a markolatfenéken, kettő a hopkamrát tartja, egy a boxot köti össze a kamrával, és végül egy a tűznemváltó karhoz rögzíti.dsc_2467_1.JPGA probléma már ismert, a kérdés az, hogy miért ingadozik ennyire az fps. Egy cyma box tartalmával oda vissza keresztezve sem volt hajlandó hozni az elvárt teljesítményt, ezt követően került hozzám. 
Kaptam hozzá egy cyma hengerfejet, és egy silent rendszerűt. "Raktárról" belepróbáltam a hengerbe vagy 3 féle dugattyút - aimtop, és kettő noname - amelyekkel tökéletes volt a kompresszió. A nózi egy alumínium O-gyűrűs GSE gyártmány, a hengerfej egy duplatömítéses alu darab (képek nem készültek ezekről).
A silent fejre hiába is tettem teljesen új gyűrűt, az ugyanúgy szelelt. Szemrevételezésnél láttam hogy a fejen a tömítésnek kialakított horonyban karcok vannak - egy O-gyűrű cserekor szerszámmal okozott sérülés. Políroztam a felületet, kicsit javult, de új gyűrűvel felejtős a történet. A cyma fejjel és új O gyűrűvel már teljesen jó lett a tömítettség. A kérdéses rész ezzel meg is oldódott. Az új gyűrű (19x2,5 NBR70) belső átmérője valóban 19mm, de ami benne volt annak csak 18,8 mm. Hiába a gumi öregszik, szilikonfürdő segíthet rajta, de annyira nem nagy tétel egy új O-gyűrű beépítése, érdemes cserélni.
dsc_2476.JPGHa már szét van szedve akkor ellenőrzöm a többi belsőséget is. A hézagolás még kívánt egy-egy alátétet a sectoron és a bevelen, a köztes keréken teljesen jó volt. A csapágyazás az első generációnál am egszokott, sectoron fém csúszó, a többi keréken fém görgős csapágyak 6mm-es átmérővel. Az AOE a cyma fejjel is rendben, pár tized mm eltéréssel ugyanoda esik a dugattyú helyzete mint előtte.
dsc_2480.JPGA lecsapókar rendben, a kapcsoló viszont elkormolódott. Li-Po akksival hajtott a fegyver, így kap egy IRF 3205-ös FET-et. A kapcsolókés sem szimmetrikus - gyárilag nem  hinném hogy ilyen lenne, és pont az eredetileg a motorhoz vezető oldalon hiányzik az anyagból. Korábban volt már szétszedve, lehetséges hogy akkor meg lett tisztítva, a problémát megoldja, de véglegesen nem szünteti meg.dsc_2483.JPGA lemezek rendben vannak, túlságosan még nem viselte meg őket a Li-Po használat.
dsc_2486.JPGA motor ebben nem egy combos darab, a 100-as rugóval sem túl fürge - kékseggű cyma. A cserélt kábelezés burkolata több helyen is megsérült a markolatban, így a fet miatt nem vacakolok vele, cserélem az egészet.dsc_2478.JPGKész az új kábelezés, és a fet is helyére került - a kamra mellett pont elfér, és nem sok vizet zavar. Biztosíték az előző setupban nem volt, így abból is kap egy 30A-est. Az E&L-ben szokott lenni biztosíték foglalat, amit most hiányoltam, azzal még kulturáltabban be lehet építeni - korábbi kábel cserekor az ment a levesbe.
dsc_2527.JPG
Jöhet az összeszerelés és a mérés:dsc_2532.JPG368-372 FPS között mozog, átlag 370, ami 100-as rugóval - nem is új darabról van szó - teljesen jó. A FET kicsit dobott a tűzgyorsaságon is - (7,4-es Li-Po-val mérve).

Még a lőkép tesztelése előtt kíváncsiságból levettem a lángrejtőt:dsc_2531.JPGHm... hm... A réz cső kotyog. Nem kell kétségbeesni, ha az előagynál működött a "mozog/nem kéne hogy mozogjon" történet akkor itt is fog - teflonszalaggal szoktam kitömni a hézagot, a csőre pedig egy csík szigetelőszalaggal rögzítem azt. A lőképnél hálás dolog szokott lenni ha nem tud mozogni a cső, még ha csak tized mm-ekről beszélünk is.

Teszt:
GG 28-as BB-hez beállított hop-up, így 360FPS-t teljesít.
A pontosságnak jót tett a cső kihézagolása, 20 méterre gond nélkül megvan vele egy 3 cm átmérőjű fém antennarúd, emberalak effektíve 45 méterre szintén - érdemes lenne majd a 25-ös BB-t is kipróbálni vele, de mivel ezzel volt használva első sorban, így csak ezzel teszteltem le.

Véleményem szerint ha valaki egyszer elszánja magát és félredobja a spiáter/ABS fegyverét, és befektet egy E&L-be, nem jár rosszul. A masszív acél test adott, viszont a belső műszaki tartalom az árhoz képest kicsit kevésnek érződik - jogosan. A lényeg, hogy ebből könnyen, gyorsan lehet megbízható AEG-et összehozni, aminek az élettartama nem pár hónapra szól aktív használatnál sem.