AEG Short stroke - rövid löket

Mikor célszerű az alkalamzása?

dsc_4334half.jpgdsc_4335half.jpgEbben a bejegyzésben a dugattyú és a felhúzó fogaskerék (sector gear) módosításával szeretnék foglalkozni. A rövid löket (short stroke) nagyon röviden annyit tesz, hogy a dugattyú fogaslécéről, és a felhúzó fogaskerék fogas ívéről ugyanannyi fogat távolítunk el azzal a céllal, hogy gyorsabbá tegyük airsoft fegyverünket, vagy éppen FPS-t csökkentsünk vagy az egyes lövéskor tapasztalható túlpörgést szüntessük meg, de még a "pre engage" jelenségre is megoldással szolgálhat nagy tűzgyorsaság esetén (ROF). Az előbb felsoroltakra ugyan kapásból van más, reszelésmentes alternatíva is, ami érdekessé teszi a témát: mikor van értelme a short stroke-nak?

 

Több airsoftos fórumon is felmerült a kérdés, hogy érdemes-e alkalmazni a "short stroke" módosítást, vagy ha épp nem kérdésként, akkor megoldásnak ajánlották. Láttam már indoklásként azt is, hogy "ez egyedibb az eddigi megoldásoknál". Az utóbbi állítás igazát nem is vitatom, de abban szerintem egyetérthetünk, hogy csak ezért nekinyomni a köszörűnek az alkatrészeinket nem elég nyomós indok.

Ahogy a bevezetőben is írtam, a dugattyú fogaslécéről és a sector/felhúzó fogaskerékről ugyanannyi fogat távolítunk el, így létrejön az úgynevezett "short stroke" - szó szerint magyarra fordítva: rövid löket. Kevesebb fog, rövidebb utat tesz meg a dugattyú, hamarabb ér vissza alaphelyzetbe, ugyanakkor gyorsul is a rendszer - rövidebb reakcióidő, de az ellenoldalon ott van az is, hogy nem kevés FPS veszteségünk is lesz - ugyanebben a témában érdemes megemlíteni még a DSG-t is - Dual Sector Gear / duplázó fogaskerék. shs_dsg_airsoft_station_com.jpg

A duplázó fogaskerék beépítése esetén már alapvetően a short stroke alkalmazott, azon túl pedig még sok sok alkatrész cseréje és/vagy átalakítása is szükséges - a nagy igénybevétel miatt akár a GB ház; komolyabb kivitelű dugattyútest ellenállóbb fogasléccel; rugóvezető, gumi csillapítás - Sorbo helyett például Neoprén beépítése a hengerfejbe, ami jobban bírja a megnövekedett terhelést. Maga a DSG is külön megér egy bejegyzést...


Egy gyorsan működő rendszerben - 11,1V Li-Po + hi-speed motor, M100 rugó - a dugattyú jó eséllyel nem ér vissza alaphelyzetbe, mielőtt a fogaskerék újra belekap. (angol ajkúak ezt úgy nevezik, hogy "pre-engage")
Egy jól tömített rendszerben általában M100-as/M110-es rugó dolgozik, amivel akár 380+FPS értékek érhetőek el.
Az alábbi képen látható állapothoz még gyors áttételű fogaskerék szett sem kellett, csak 11,1V-os lipo akksi és egy G&P motor, mindezt egy M100-as rugó kíséretében produkálta sorozatban gyári 18:1-es fogaskerékszettel:dsc_4406.JPGA gyors rugócserés gearbox háznak köszönhetően a megakadt állapotban tudtam felnyitni a héjat, és a fenti kép fogadott: kaptunk egy kukázható dugattyútestet. A fogaskerékszettet egyedül az mentette meg, hogy a műanyagot el tudta deformálni - fém fogasléces dugattyú esetén jó eséllyel mélyebben a pénztárcába kell nyúlni egy ilyen után. A vicces az egészben az, hogy viszonylag elég sokáig működött így a fegyver, és teljesen váratlanul akadt el. A második fogat teljesen megette - AOE beállítás hiánya - és a harmadik is kapott. A dugattyú műanyag fogai magasabbak a fém fogaknál, és a felhúzó fogaskerék fog nélküli része koptatta le végig a képen látható állapotúra a többit, az nem a pre engage jelenségnek tudható be.  dsc_4411.JPG

Első körben azt mondtam, hogy új dugattyú, és tessék visszatérni a 7,4V-os Li-Po-ra a G&P motorhoz, és a továbbiakban nem lesz gond - így is történt, korrekt tűzgyorsasága van úgy is. Megjegyzem, hogy a G&P motorok különösen lomhák egyes lövésnél, ez sarkallhatja a felhasználót, hogy 11,1V-os akksira váltson, viszont sorozatnál nagyon fürge a motor, és ekkora powernél megkínozza a gearbox belsőségeit rendesen - megoldás a lomha egyes lövésre egy nagy C értékkel bíró két cellás Li-Po akksi használata, ami alatt én a 65-130C-s akksit értem. Akksira példának itt egy LINK. Kipróbáltam, kellemesen javítja a motor reakcióidejét. Az elhelyezése az már megint más történet - PEQ box pl.
Tételezzük fel, hogy az illető ragaszkodik a 11,1V-os akksihoz. Ebben az esetben is szintén új dugattyúval indítunk, viszont a short stroke módosítást is bevethetjük. A legideálisabb dugattyú a korábban is látott félig fém fogasléces verzió - a fém fogaslécből az első, esetleg a második fogat kell majd eltávolítani, hogy biztosítsuk a dugattyú mielőbbi alaphelyzetbe állását, ugyanakkor az FPS veszteségen is kompenzáljunk valamit erősebb rugó beépítése is ajánlott - és igen, itt már jön is jogosan a kérdés, ha erősebb rugót teszünk bele, akkor azt a motornak fel is kell húzni, a gyorsabb működés is kérdéses, valamint az alkatrészeket is nagyobb terhelés fogja érni a használat során... és még lehet reszelni is a fogakat is.

A "pre engage" jelenségen túl felmerült már a short stroke alkalmazása az egyes lövéskor jelentkező túlpörgésnél is. Erre ugyan manapság airsoft vonalon széles választékban áll már rendelkezésre elektromos ketyere a pár ezer forintos FET-ektől egészen a komoly vezérléssel rendelkező sok tízezerforintos megoldásokig, amelyek már megoldják a fogaskerekek fékezését, vagy éppen szabályozzák a fordulatot - példának egy LINK. Vannak akik elvetik ezeket az elektronikai csodákat, a jó öreg Murphy bácsira hivatkozva, hogy csak plusz hibaforrás.
Vegyünk egy olyan helyzetet, hogy az anyagiakra való tekintettel egy alap elektronikai rendszer van a fegyverben, mondjuk egy MOSFET a kapcsoló védelmére, amin nem szeretne a felhasználó változtatni. Egyes lövéskor túlpörgés tapasztalható, valamint sorozatlövésnél a dugattyú alaphelyzetbe érése előtt már belekap a fogaskerék - ezen egy fékes FET sem segítene, max az előbb említett komolyabb vezérlés, ami sorozatban is szabályoz. Első körben a dugattyú könnyítésén dolgoznék - például a nehéz fém tömb cseréje egy alátétre, a dugattyú vezetősínjének polírozása a gearboxban, hogy az minél kisebb súrlódással mozoghasson. Láttam már és alkalmaztam is a "lyukas sajtra" emlékeztető mókolást is, hogy a minél kisebb tömegű dugattyú gyorsabban érjen alaphelyzetbe - utóbbival tele a net, főleg a "szebbnél szebben sikerült" darabokkal, ezt csak megfelelő eszközökkel rendelkezőknek javaslom, és ekkor is figyelembe véve azt, hogy a dugattyú esetleges darabokra hullását is kockáztathatjuk ha túlzásba visszük. Szerintem valahol ezen a ponton érdemes elindulni a short stroke felé, ami általában egy nagyobb rugó alkalmazásával kezdődik - pl.: egy M120-as, amivel már jó tömítéssel 420-440 FPS értékeket kaphatunk, ami egy AEG-nek már sok MASZ szerint. Egy-két fog eltávolításával a dugattyúról és a sector fogaskerékről levihetjük az FPS mértékét 400 alá. (Egy fog eltávolítása cirka 40 FPS csökkenést jelenthet, tehát egyszerre mindig csak egy fogat érdemes kiiktatni) A tűzgyorsaság minimálisat javulhat, mindez a reakcióidőre is hatással lesz, gyorsabb elsütése lesz fegyverünknek.
Őszintén szólva, a dugattyú mozgásának könnyítése + AOE korrekció eddig bejött, mivel az AOE beállítással is a dugattyú útja rövidebb lesz 1-2-3mm-el.

Hogy saját tapasztalatokra is támaszkodhassak, az egyik airsoft fegyveremnél elvégzem ezt a módosítást. A szituáció itt is hasonlóan reprodukálható, mint a korábban megakadt boxnál. Classic Army Extreme típusú nagy sebességű motor, alap fogaskerékszett, ugyanaz a típusú dugattyú, és 11,1V. Az alábbi képeken már átalakított formájában látható a dugattyú és a sector fogaskerék - AOE beállítva, valamint 2-2 fog eltávolítva. A Gearboxba egy változó menetemelkedésű M120-as rugót építek be, amivel 430 FPS-t teljesített a fegyver. dsc_4879.JPGdsc_4883.JPGKorábban ez a dugattyú volt benne M100-as rugóval szerelve, amelyen látszanak a kopásnyomok a fogakon a korai fogaskerék kontaktból.dsc_4896.JPGAz új összeállításban a két fog eltávolítása után az FPS értéke 350-re csökkent, ami szerintem még kellemesnek mondható erdős pályákhoz is(430-40-40=350 tehát borítékolható a cirka 40 FPS/fog). 11,1V-os akksival varrógép szimulátor, így áttértem a 7,4V-ra. Az alap rendszerhez képest - 7,4V-os akksival viszonyítva - érezhetően rövidebb lett a két eltávolított fog után a reakcióidő az egyes lövésnél, és a sorozat is gyorsult.

Kiegészítés: 2019.01.28.
Érdemes megemlíteni még azt is, hogy egy AEG igencsak összetett rendszer - egy alkatrész módosítása hatással lehet több működésbeli tulajdonságra is. A short stroke alkalmazásával a megmozgatott levegő mennyisége is csökken. Ebből következik, hogy az alkalmazható csőhossz is rövidebb lesz, miután eltávolítjuk a dugattyú fogaslécéről a fogakat. És folytatódik a kísérletezés: a henger és a cső térfogának arányával.

Összefoglaló:

A bejegyzés írása során - amit több hónapig is pihentettem - háromból két airsoft fegyvernél is sikeresen került alkalmazásra a "short stroke". Mindhárom eset eltérő helyzetet produkált:

Az egyik az előbb bemutatott V3-as box, és abban 2 fog eltávolítása a "pre engage" megszüntetése érdekében, ami megfelelően működik.

A másik, egy új M100-as felirattal dobozolt rugóval 395/400 FPS-el döngető rendszer gyengítésére irányult, és egy fog eltávolításával - 370 FPS lett a végeredmény - gyengébb rugóval már ott is kockázatos volt a korai fogaskerék/dugattyú érintkezés a gyors motor miatt. Ritka eset, de az M4 platformra épült ismert erejű rendszernél egyszerűbbnek tűnt annak az 1-1 fognak az eltávolítása és így a korrekt 370 FPS elérése egy szétbontással. Mellékhatásként itt a jobb reakcióidő és gyorsaság előnyeinek kihasználása is kapóra jöhet még.

A harmadiknál - szintén M4 platform - két fog eltávolításával drasztikusabb volt az FPS veszteség - 410-ről 310 - és a gyorsaság sem növekedett a többihez képest - ez is arra mutat rá, hogy semmi sem garantált, minden eszköz más és más, aki belevág készüljön a kísérletezés örömteli pillanataira.

 

Szerény véleményem szerint a short stroke alkalmazása olcsóbb mint egy komoly vezérlés beépítése, ami vitathatatlan előnye lehet, ha csak a korai fogaskerék kontaktot vagy a túlpörgést kívánjuk orvosolni. Viszont eszközigényes, és kísérletezős téma - ha több fogat távolítunk el a kelleténél - a kitűzött FPS értéknél kevesebbet kapunk - akkor az alkatrészek repülnek a kukába, kezdhetjük elölről, vagy éppen ha jól is sikerül, a módosított alkatrészek felhasználhatósága is korlátozottabb lesz - ebből kifolyólag akkor javaslom a fogak reszelését, ha mindenképp ragaszkodunk a nagy számokhoz (ROF), és már több alkatrészcsereberés kísérlet sem oldotta meg a problémát/problémákat, és elektronikára sem szeretnénk költeni.

Számtalan alternatíva létezik egy fejlesztéshez, ami annyit tesz, hogy komolyabb módosítás nélkül cserélgetünk alkatrészeket, amelyek számunkra pozitívan hatnak a fegyver működésére - legalább is ebben a reményben építjük be azokat. Az az egész írásból kitűnik, hogy leginkább akkor kerül elő a short stroke, amikor nagy a tűzgyorsaság és az ebből eredő problémák előjönnek, aztán keressük a megoldást. Szerintem ide illik is a következő idézet: "Less is more" azaz a kevesebb több. Tehát ha lemondunk pár BB-ről ami a többivel együtt hagyná el a csövet 1 sec alatt, számos meghibásodástól óvhatjuk meg a gearbox belsőségét, és nem feltétlenül lesz rosszabb a játékélmény sem. A short stroke-ot mint megoldást valóban érdekesnek találom, és használható is, viszont ha állást kell foglalnom, akkor nem tartozik azon megoldások közé amit erőltetni kell.

 

Ahol még érdemes lehet olvasni a témával kapcsolatban, vannak jó hsz-ek amelyek korrekt kontextussal bírnak AEG short stroke témában:

airsoftsniperforum

https://www.airrattle.com/Short-Stroking-s/142.htm

https://www.airsoftsociety.com/threads/aeg-short-stroke-question.138482/