JG MP5K RIS

fejlesztés saját igény szerint

dsc_1435.JPG

Az MP5 SD6 után szerettem volna egy még kisebb MP5-öst, így került képbe az MP5K. Mivel Cyma modellt nem találtam sehol sem, így lett a bejegyzésben szereplő JG. Eleinte tartottam tőle, de így hogy kész, most már megírhatom a sztorit. Okozott kellemes meglepetéseket is, ugyanakkor volt hátrányos tulajdonság is ami miatt komolyabb beavatkozásra volt szükség.

A dobozban a szokásos gyári "töltő", NiMH rúd akksi, prospektus... ezek mind mentek is vissza a doboz mélyére. Kezdésnél már be voltak készítve az alábbi alkatrészek:
- M4 tömített légfúvó - JG MP5-ösökbe ez passzolni szokott módosításmentesen (SHS 21,4mm)
- AB FET
- 13:1 áttételű nagy sebességű fogaskerékszett
- csapágyazott V3 rugóvezető
- 7,4V-os 1300 mAh rúd akksi (ami az AK tokfedél alá is befér)
- silent hengerfej, kétoldali gumi csillapítással
- silent dugattyúfej, csapággyal
- M100 progresszív menetemelkedésű rugó

A fegyver kidolgozottsága egész megfelelő az árkategóriájához mérten. Akad rajta öntésmaradvány miatti csiszolásból itt-ott, de ezek sem a feltűnő helyeken vannak. Az alsó tokozás ABS, a felső alu ötvözöet - spiáter. Sok helyen elég vékony az anyag, a RIS (rail integration system) elég jól jön, qvázi masszívan egyben tartja a fegyvert. Utóbbi is szintén spiáter öntvény. dsc_1436.JPG

Jöhet a bontás:

Először a RIS elemeit kell lebontani. A biztosíték cseréje csak így kivitelezhető, mondjuk ez hátrányos, ha mindezt játékon, az erdő közepén kell kivitelezni. dsc_1437.JPGA hop-up kamra állító csúszkája a biztosítékházon mozgatható, ahhoz nem kell lebontani a RIS-t, elég ha van nálunk egy kis csavarhúzó, a kis nyílásokon hozzá lehet férni.  dsc_1438.JPG

Miután a RIS lekerült, hozzáférhető lesz a célzógömb csavarja is. Sajnos gyárilag úgy érkezik a fegyver, hogy traceres vagy bármilyen menetes lángrejtő, hangtompító imitáció nem szerelhető fel. A "lángrejtő" belseje egy imbusz kulccsal elvileg oldható lenne, de még véletlenül se próbálja meg senki, nem menetes belül, egy csavar fogja, nem fog kijönni, max törni.dsc_1439.JPG
A lángrejtőt a kis hernyócsavar kihajtásával szabadíthatjuk ki:dsc_1440.JPG

Itt látszik, amiről írtam, hogy sajnos nem menetes. dsc_1441.JPGErre a megoldás az lett, hogy kifúrtam nagyobbra, hogy a menetes adapter beférjen. Menetvágásra nincs lehetőség, mert pont beleesik. Így maradt a ragasztó - géles pillanatragasztót használtam, ami nem folyik szét, tökéletesen tart. dsc_1443.JPGdsc_1489.JPGdsc_1488.JPG

Az akksit a hátulról lehet betenni, a csatlakozó is oda van vezetékelve. A gyári vezetékelés cserélve lesz jobb minőségre. XT30-as csatlakozót kap majd a rendszer, egyrészt a hely szűke miatt, másrészt az 30A-ig elegendő, airsoft felhasználásra bőség.  dsc_1444.JPG

Alább a biztosítékház elemeire bontva. 6x30mm-es  üvegcsöves biztosítékkal érkezik. A biztosítékot máshová tenni nemigen lehet, úgyhogy ez itt marad. dsc_1446.JPGAz egyik meglepetés a motor volt. Régen találkoztam már vele, a jó öreg fekete testes kékseggű motor, amik a cyma fegyverekben is fellelhetőek voltak. A magasságállító csavar alátétje pedig rá van ragasztva, ahogy iparosan annak lennie kell.

dsc_1448.JPGdsc_1449.JPGA motor persely szintén pozitív, nem egy spiáter tömböt húztak csak a tengelyre, hanem görgős csapágyat kapott. dsc_1482.JPGdsc_1483.JPGA motor fogaskerekét a 13:1-es fogaskerékszett miatt cserélem ki, hogy tökéletesen passzoljon. Motor fogaskerekek között is van különbség, és sokszor ott rejlik az AEG-ek visító hangja is, hézagolás és motormagasság ide vagy oda. Ha már szétszedtem, akkor a piros perselyt kapja a motor, mert az most jobban tetszik. dsc_1484.JPGA Gearbox és a hop-up rendszer kiszabadításához teljesen le kell bontani a fegyvert. A következő a tűznemváltó hernyócsavarja. Ennek meglazítása után a tűznemváltó eltávolítható, valamint a tárkioldónál lévő stift kiszerelését követően az alsó műanyag tokozás lehúzható a gearboxról. dsc_1450.JPG
Még pár csavar, melyek a felső fém tokozást tartják egyben, és minden hozzáférhetővé válik:dsc_1452.JPGZsírban tocsog minden, hopkamra, légfúvó, gearbox. Az már most látszik, hogy 7mm-es görgős csapágyakkal van szerelve. De először a hop-up. A következő sort most a hosszúcső hívők ne olvassák el :)
A 11+cm-es kis cső meglepően szépen működik, 0.25-ös BB-vel is szép lőképe van 50 méteren. Nehezebb BB-vel mindez csak javult.  dsc_1455.JPGA hop-up rendszer elemeire bontva és megtisztítva:dsc_1472.JPGÚgy döntöttem, hogy nem lesz új hopgumi, hanem a gyárit fogom átalakítani R-hop rendszernek. Ez annyit tesz, hogy kifordítva a hopgumit a kis lenyomót lecsiszoltam, addig, amíg teljesen sima felületet nem kaptam. Ezután egy kifogyott toll gumi burkolatából szikével méretre vágtam egy darabot, ami pontosan passzol a cső nyílásába, és beragasztottam azt. Hopgumit rá, lenyomó szintén a donor gumicsőből lett vágva, majd így összeszereltem. Megmondom őszintén, tartottam tőle, hogy ez az egész mókolás csak időpocsékolás lesz, de kellemeset csalódtam. Szépen tekeri a BB-t a home made r-hop, és még 320 FPS melett a 0.32 grammos BB-vel is tökéletesen elboldogul. Persze a 0.25 is teljesen elég neki, nagyon érzékenyen reagál a hop-up állításra, alig kell mozdítani a lenyomó állítóján, és jelentkezik a hatás.  dsc_1475.JPG

Folytatás a gearbox irányába. Mielőtt felnyitnám, készítettem egy képet az AB FET tervezett helyéről. Ahogy a fotón látszik, az elsütőbillentyű előtt, a kapcsoló alatt nagyon sok hely van. ide fogom elhelyezni a FETet. Ezzel egyrészt a jelkábelt is megspórolom, mert közvetlenül a kapcsolóra lesz ráépítve. ugyanakkor a kábelezésnek, forrasztásoknak is lesz itt bőven hely. dsc_1453.JPG

dsc_1456.JPGdsc_1459.JPGA "gépházat" felnyitva a JG-re jellemző fogaskerékszett látható, valamint még az állítható magasságú rugóvezető. A rugó ebben nincs rögzítve a dugattyúba. A légfúvó tömítetlen, viszont a hengerfej valamilyen réz ötvözetből készült, dupla tömítéssel. A gumi csillapítást vissza kellett ragasztanom, mert kb kiesett a helyéről. Az alu dugattyúfej alkalmazása nem a legjobb ötlet, de alapvetően nem spórolós alkatrészek kerültek a levegős rendszerbe a légfúvót leszámítva - valahogy az a tömített légfúvó nem akart már beleférni a büdzsébe. A dugattyú félig fém fogas, amiért nagy plusz jár.

dsc_1466.JPG

dsc_1464.JPGdsc_1468.JPGA hengerfej és a dugattyúfej cserére kerül "silent" szettre. Habár csendesebb nem lesz tőle, de legalább két gumi felület kalapálja egymást. Plusz a magasabb dugattyúfej az AOE korrekciót is megoldja. dsc_1469.JPGA korábban említett SHS M4 légfúvó, tökéletesen kiváltja a gyári tömítetlent. dsc_1467.JPG

A szokásos tisztítást követően először a csapágyak beragasztásra kerülnek, majd a fogaskerekek hézagolása, AOE ellenőrzés, végül a mechanika összeszerelése. Az elektronikát a végére hagyhattam, mert a V3 box nagy előnye, hogy semmilyen kábelt nem kell bevezetni a boxba. Azt is érdemes kiemelni, hogy bár az MP5K kicsi, mégis több hely van benne a kábeleknek mint egy M4-ben. Az akksival ugyan meg van kötve a kezünk, de egy 1300 mAh-s kétcellás lipo gyönyörűen működteti. dsc_1490.JPGdsc_1497.JPGdsc_1494.JPGAz elsütőbillentyű előtti üres térbe bőségesen belefért az AB FET és a hozzá tartozó vezetékrengeteg - balra a két piros a biztosítékhoz megy, jobb felső az akku és a jobb alsó szálpár pedig a motornál végződik.

Eddig minden volt ami szuper, most jöjjön a fekete leves:

A tűznemváltó lapot - selector plate - még véletlenül se mozgassuk ha kivettük a Gearboxot a testből. dsc_1494-karika.jpgVan benne egy kis műanyag alkatrész, ami könnyen kiugrik, hála az azt feszítő kis rugónak, és soha az életben nem lesz meg - három darabból áll, a kis téglatest alakú, kb 2x4x2mm-es méretű tömb, amiben van egy kis rugó és egy kis pöcök, ami hangosan kattog tűznemváltáskor, valamint stabilan rögzíti a választott állásban. A legegyszerűbb kibontás után hosszában egy szigszalaggal leragasztani. Én belefutottam, megmozdult, kirepült, nem lett meg a kis rugó a pöcökkel, csak a tömb. Még szerencse, hogy a tűznemváltó így is működik, ami tapasztalható, hogy a tűznemváltó kar nem olyan határozottan kattan de megáll a kívánt állásban.

Ami fejvakarást okozott az a CYMA tárakkal való kompatibilitás... egyszerűen alig megy bele a JG tárfészekbe - csak kalapálva, és a tárkioldó akkor sem ugrik be a helyére. A JG tár kb 1,5mm-el szűkebb a cymánál. Itt nem maradt más lehetőség, mint elővenni a dremelt, és megkínálni a tárfészek belsejét a jóból. Fél óra csiszolgatás után ette a cyma tárakat is. Ok hogy akinek van hozzá eszköze az megcsinálja, de aki egyszerű felhasználó, az kb itt rakja fel az adokveszekbe a cuccot.

Én személy szerint elégedett vagyok azzal, amit kihoztam belőle. 320 FPS, gyors, pontos, hatékony és nagyon fürgén lehet vele operálni a mérete miatt, egy teljes értékű AEG majdnem AEP méretben.