JG AUG A3

hopup rendszer rendberakás, fps csökkentés

Ismét egy JG termék, viszont ez már egy bullpup, és benne van az anyag rendesen. Kb 4 kilót nyom az egész fegyver, ebből - lemértem - 770 gramm csak az alumínium tömb ami az elején van. A súlyelosztás így már rendben - példának hoznám a FAMAS F1 replikát ami "farnehéz" vagy az AUG A2. Az ABS test szintén rendben, a sorja lecsiszolva, nem nyekereg kézbevételkor. Azt hozzá kell tennem hogy ez nem gyári állapotú fegyver, kapott már festést is, 3D nyomtatott kiegészítőket. De akkor bele is vágok a közepébe: nincs megfelelő hop-up hatás, és egy picit erős a kicsike. Kronózáskor a 386-tól a 407 fps-ig mindent mértem vele. Valamint ez a szórás már túl nagy, itt lesz mit ügyeskedni. 

dsc_1545.JPG

 

A fegyver két fő részből áll, amiket egy stift rögzít, ezt kivéve széthúzhatóak, és azonnal hozzáférhetővé válik a hop-up kamra - ez csak vicc volt. Tapogathatjuk, de itt még a szétszedését el kell felejteni - nem olyan egyszerű megoldás mint egy M4 estében.
dsc_1549.JPGdsc_1550.JPGAz elsütőbillentyű szépen el van különítve - ez mindjárt kiderül hogy miért is fontos. A következő képet kíváncsiságból készítettem, mi is lehet odabent?
dsc_1554.JPGCsak nem egy BB? De bizony az. A tárfészek mondhatni elég szellősen van kialakítva, kitárazáskor a visszaguruló BB-k bejuthatnak a fegyvertestbe, működést nem befolyásolt, meg ha jól rázzuk kiesik... F2000-es replikánál már láttam ilyen problémát, ott el is akadt az elsütőbillentyű, itt azért erre gondolhattak amikor azt a takarólemezt kapta az AUG-ban. Gyógyír erre nem igen van, az elsütőszerkezet továbbító része ezt szinte lehetetlenné teszi - minimalizálni lehet a rést hogy ne kerülhessen BB a fegyvertestbe - 3D nyomtatás szóba jöhet újra. (vagy reed relés kapcsolók alkalmazása és a mechanika kivétele) A tárak passzosak, adagolási probléma nincs, és ezzel a rendszerrel nem is lesz amíg a tár rugója megfelelően erős.

Akkor hop up kamra:
Először előagy le - a robusztus alu tömb amit már említettem - ezt két csavar rögzíti a szereléksínhez fentről, és a lángrejtőt is érdemes levenni - anélkül is levehető, de macerásabb.
dsc_1556.JPGHa ez lejött akkor már szabadon forgatható a cső ha benyomjuk a kis gombot alul ami rögzíti, és óramutató járásával ellentétesen elforgatva egy kis kattanás hallatszik, ekkor kihúzhatjuk a csövet - élethű a szétszedése, akár egy éles AUG-nak.
dsc_1557.JPGItt újabb két csavar és már kint is van a kamra.
dsc_1559.JPGA csőről lehúzva a gyári hopup gumi igencsak ragaszkodik a helyéhez, alig akar lejönni. Rajta valami halszagú gépzsíros nyálka - na erre is ráfér a takarítás...
dsc_1560.JPG

dsc_1562.JPGA hopup gumi mondhatni rá volt rohadva a cső végére, szép nyomot hagyott a kontakt korrózió, egy kis polírozás és szebb lesz mint új korában: 
dsc_1564.JPGA kamráról csak annyit hogy praktikusan megtervezett darab, tárcsás kivitele + pont, nem állítódik el. Az élek kicsit itt-ott sorjásak, de ez csak a külsején van így, ott meg nem érdekes.
dsc_1565.JPGHop-up összerakva, kapott egy új lenyomót, valamint egy zöld G&G gumit. Visszanyerte a lőtávot, de nem valami pontos, függőlegesen 30-40 méteren már van szórása - fps ingadozás hatása. A hop-up hatás ettől eltekintve rendben - amennyire releváns az eredmény a nem éppen stabil fps miatt.

Következzen a gearbox, elég egyszerűen kiszabadítható, nem kellett vele sokat bajlódni - öt csavar, de egyik sem direktben a boxot rögzíti, körbe van csomagolva passzosan a műanyag tussal, meg hátulról egy műanyag lemezzel, meglepően jól tartja a helyén. Amit tudni kell hogy a fegyver ezen része már volt javítva korábban, fetelve is volt, aztán ki lett bontva a FET - kapcsolót is mutatok majd mennyire megérte. dsc_1571.JPGSzétborítás, és a zsírban tocsogó belső:
dsc_1577.JPGSzokásos JG cuccok, amit ebből kiemelnék az a dupla tömítéssel ellátott hengerfej amit eddig műanyag kivitelben csak JG replikákban láttam, és egész jó tömítettséget lehet vele elérni ha jók benne az 'O' gyűrűk - egy G36C-ben 100-as rugóval 385 fps-t sikerült összehozni amiben szintén ilyen hengerfej volt.
A nózi szelel, a benne lévő tömítésekkel a kompresszió szinte nulla - a dugattyú belesik a hengerbe, a hengerfej meg egy lehelettől kiesik - ember, ez így volt átlag 390 fps? Bizony, combos rugó van benne, és talán meg is van a válasz hogy miért ingadozott annyira a torkolati kezdősebesség. Tovább boncolva előkerül a lecsapókar és a kapcsoló is: A spiáterből készült lecsapókar elég megviselt, érdemes cserélni egy acélra ha már szét van szedve - főleg AUG-ban, mivel itt nincsen tűznemváltó lap / selector plate ami hátrabillentené sorozatlövéskor, hanem ezt elektronikusan kerülik meg - lényegében a lecsapókar sorozatlövéskor is dolgozik ezerrel a semmin, kopik, rövidebb az élettartama. (Van aki azt vallja hogy a V3 boxban a lecsapókar nem létkérdés mint a V2-nél. Ez nem egészen így van, találkoztam már abból is olyannal ami már nem volt képes a feladatát ellátni mert ezek is csak kopnak.) Mondjuk egy reed relés elektronika és mikrokapcsoló beépítésével kukázható lenne az elsütő szerkezet mechanikus továbbító része, és akkor a tárfészek zárását is gond nélkül meg lehet oldani - természetesen ez költségtöbblettel járna, de utólag megvalósítható fejlesztés, viszont nem életbevágóan fontos, megbízható a mechanikus elsütőszerkezet is, a tárazásnál meg jól kell tartani a fegyvert és szépen kiesnek a BB-k, nem maradnak a testben.
dsc_1592.JPGMost következzen a beígért kapcsoló:
dsc_1578.JPGSzép nemde? Nem sokat futott LiPo-ról de már jól elkormolódott. Idővel annyira eléghet hogy már nem lesz érintkező felület, nem működik a fegyver, de találkoztam olyan kapcsolóval is aminek az egyik lemeze letörött mert annyira elvékonyodott az anyag, a szilánk pedig felderítőútra indult a gearboxban, megnézte közelebbről a fogaskerekeket és darabokra törve plasztikázta azoknak a fogait... Van aki "olcsón" megússza egy kapcsolócserével és megint megy a fegyver egy darabig, a kevésbé szerencsések meg fogaskereket cserélnek. 
Ennél a fegyvernél még nincs nagy gond, kis csiszolás és szép mint új korában, kap egy FET-et (IRF3205) és mehet vissza a "sötét gírboxba dolgozni". 

Mielőtt bárminek is nekilátnék teljes takarítás - gumi tömítések kuka, GB ház és minden fém holmi hígítóban fürdik egy kicsit, a műanyagok meg féktisztítóban:
dsc_1582.JPGMost már szép tiszta, kezdődhet a hézagolás, összepattintva a GB házat benne a fogaskerekekkel már látom hogy ide kell majd az anyag. Először érdemes a motorral csatlakozó fogaskereket - bevel gear - hézagolni a motor fogaskerekéhez - pinion gear. Ez a legkritikusabb pontja az egésznek, általában ezek hézagolásmentessége/rossz hézagolása adja a visító hangot aeg-ek esetében. Ehhez érdemes a többi fogaskereket beállítani.

Miután a hézagolás kész a fogaskerék és a dugattyú csatlakozását szoktam ellenőrizni:dsc_1586.JPGItt látszik hogy a fogaskerék belépő foga megakad a dugattyú második fogában - nagyon nem nyúzta le mert a dugattyú nem passzos, van helye felfelé elmozdulni, de azt a fogat érdemes kireszelni:
dsc_1587.JPGA módosítást elvégezve jöhet a FET. Ahogy már említettem az AUG-nál a sorozatlövést egy második kapcsolóval oldják meg, ez a lényegen nem változtat sokat, kicsit többet kell vezetékelni. Szemléltetésnek készítettem egy rajzot is. Attól nem kell félni hogy nem fog elférni, van hely bőven a tusban.

fet_rajz.png

Most rátérnék az új alkatrészekre: a boxban műanyag rugóvezető, tömítés nélküli nózi található amiket cserélek - a lecsapókarral együtt. A rugóból vágni kell - kevés fegyvert látni ami ilyen kritikán aluli kompresszióval is meglövi a 400+ fps-t - nem kis tűzgyorsasággal, ebből is látszik hogy a motor is nagyon jó ebben a szériában, nagy + pont a JG-nek.
- rugóvezető: csapágyazott V3 GUARDER
- lecsapókar: acél GUARDER (V3)

Első körben 380 FPS-t mértem, +/- 3 fps ingadozással - ez még a gyári nózival mért adat - a rugóból három menetet vágtam le. Többszöri mérés után sem ment feljebb az érték, és ezt teljesen kiengedett hopuppal mértem - nehezebb BB-hez beállítva, majd újra .20-assal mérve ez az fps érték még kevesebb lesz majd.
A tűzgyorsaság is javult: 7,4 Voltos Li-Po akksival tesztelve ;)

Elérkeztem a végéhez. Mivel én is bullpup éra fan vagyok, különös érdeklődéssel álltam neki ennek a projektnek. Nekem egy Famas-om van, aminek a konstrukciójánál ez az AUG jobb, gyorsabban szerelhetőbb - amiért meg az időigényesebb fegyveremet megtartom az egyszerűen "mert csak, nekem tetszik". De ha valakinek ajánlani kéne egy jól üzemeltethető, felhasználóbarát bullpup fegyvert, akkor az a JG AUG A3. Nehéznek nehéz, de legalább nem olyan érzés ezzel nyomulni mintha egy pillepalack lenne a kezünkben - mondjuk annak is megvan az előnye ha arról van szó. Alkatrészekkel jól el van látva - lévén hogy V3, de a JG fegyverekbe a nózit beszerezni az egy külön téma, ebben is tervben volt a csere, de a JG hosszabb légfúvókkal dolgozik mint a marui méreteket követő más gyártók (CA, guarder, ASG, Deepfire) - ebben a fegyverben 25,3 mm-es nózi van, ehhez legközelebb a G36 long nózi áll 25,4mm-el, de majd ha később meglépjük ezt a fejlesztést akkor kiegészítem a bejegyzést az új eredményekkel. A gyári nózi ellenére korrekt fps szórása lett még így is. 

Egy szónak is száz a vége, ha bullpup, akkor ezt érdemes kipróbálni!

FRISSÍTÉS: 2017.07.03.
Újabb viziten volt a bejegyzésben részletezett replika.
A probléma az egyes lövés és a sorozat közötti erősen érezhető határ "eltűnése". Ugye itt nincs tűznemváltó, hanem az elsütő részben megnyomva egyes, teljesen benyomva sorozatlövést produkál.
A problémára megoldás, az egyes lövésért felelős kapcsoló lemezeinek közelebb hajlítása, így azokat előbb éri el a kapcsolókés, épphogy hozzáérve az elsütőhöz már működésbehozható. A sorozatért felelős kapcsolólemezeket pedig kissé hátrébb hajlítottam, hogy még éppen érintkezzenek, így a sorozat csak teljesen benyomott elsütővel indul be.
Egy év elteltével a tömítések még mindig rendben vannak (NBR 70-es anyagú O gyűrűk).
Minimális takarítás volt szükséges a dugattyútesten, és a henger kapott ismét egy kis szilikonos kenést. 
A fogaskerekre ment még némi zsír, más kívánnivalója nem volt, ismét 100%-os.