MP5 SD6 - JG067MG
alapszerviz és fejlesztés
A sok M4-es után most a változatosság kedvéért egy MP5SD replika következik. Jómagam is tulajdonosa vagyok egy cyma cm0.41-es MP5 variánsnak - kicsi, könnyű, és jól beállítva is tudja azt amit egy nagyobb airsoft karabély. Ez a JG ABS testes. Az első célzógömb spiáter, valamint a kihúzható tus két konzolja is fémből készült, minden más műanyag. Ettől nagyon könnyű darab, gyári adat szerint 1,9kg. Teljesen új fegyverről van szó, aminél az alapvető finomhangoláson túl még néhány kisebb fejlesztésre/alkatrészcserére kerül még sor. Innen lett rendelve az alany.
A doboz tartalma: replika, 1db hi-cap tár, egy zacskó BB amit nem ajánlott felhasználni, töltő, 1100mAh-s nikkeles akksi, üzemeltetési kézikönyv meg a szokásos papírok. Dobozból 345 FPS-t produkál - a rugóvezető nem volt előfeszítve - egészen korrekt hangja és lőtávolsága van. Kézbe véve nem nyekergő/recsegő műanyag testű darab, megfelelően össze van rakva - itt csak a tus állíthatósága az, ami kicsit kevésbé sikerült. A felületek kivitelezése itt-ott tartalmaz öntésből származó apró hibákat, de szerencsére az összképre ez nem sok hatást gyakorol.A felhúzókar csak dísz, jól megkenve zsírral ami majd gyűjti a koszt. Máshol a hüvelykidobó nyílás takarólemezét mozgatja, amin keresztül a hop-up egységhez férhetünk hozzá. Itt a hop-up állításra az előagy hátsó részénél található kis kar szolgál, ami elég könnyen jár, használatkor könnyen elállítódhat.Az előagy burkolatának rögzítése két kis stiftszerűséggel történik, amik egy gumitömítésben szorulnak meg - szerintem a lehető legrosszabb megoldás, mert idővel a gumi tönkremegy és akkor nem fogja már semmi a stiftet, pótolni az elvesztettet pedig nem egyszerű.Az előagyban kap helyet az akkumulátor is. Gyárilag kis tamya csatlakozóval van szerelve - ezen valahogy nem sikerül túllépnie a gyártónak. Pozitív, hogy biztosítékot is kapott, az pedig még hab a tortán, hogy végre nem a semmiben lóg, hanem egy egyedi műanyag tokozásban csücsül, amit a cső feletti részbe be lehet pattintani, oda ahol amúgy sem férne el más. A gearboxig a jól megszokott vastag kábelezés, ami a JG-nél alap, sajnos onnantól a vékonyabb kábelre váltanak, így itt sincs a vastagabbnak sok értelme.
A tárfészek a fém köpenyes cyma tárakkal is tökéletesen kompatibilis. A tárkioldó normálisan működik, alkatrészei fémből készültek.
Amit a következő képről kiemelnék, az a tűznemváltó rendszer. Egyes és safe állás között kettőt kattan, ami nem éppen pozitívum. Sorozatról visszafelé pedig jó erősen kell nyomni, nehezen jár. Az elsütőbillentyű spiáter, a hátsó irányzék pedig ABS. A motorfenék tartó is valamilyen spiáter. Csavarjai kúpos fejkiképzésű, műanyagba való darabok - olcsó kategóriás fegyver, de a menetes fém betétnek mindig jobban örülünk. A tus öt fokozatban állítható.Elég stabil.
Belső cső és hop-up.
A hangtompító utánzatot letekerve már láthatóvá válik a belső cső. Kitöltendő hézag az van rendesen, erre a legegyszerűbb a szigetelőszalag alkalmazása.
A hangtompítót szétszedni nem tudtam, valószínűleg ragasztva van az egész - a tracer beépítésére jó lehetőség lenne. Megfelelő felszereléssel és kreativitással a gyárit sem nagy gond átalakítani.Fél tucat csavar eltávolításával leválasztható az előagy, viszont a kamrát csak a műanyag test kettészedése után lehet kiszabadítani - addig még a gearbox sem eltávolítható.
A kamra ABS-ből készült, meglehetősen egyedi lenyomórendszerrel. a műanyagot a leszorító csavarnál meg kellett faragnom, hogy a csavar ténylegesen le is szorítsa a csúszkát, hogy az ne állítódjon el könnyen. A kamra rögzítése a csőhöz szinte teljesen megegyezik a JP/Cybergun FAMAS replikában alkalmazott verzióval - masszívan tartja a csövet a kívánt pozícióban, többen is alkalmazhatnák ezt a fajta megoldást a bepattintós verzió helyett.
Alkatrészeire bontva a kamrát a következő alkatrészeket találjuk. A cső is tiszta, a polírozottsága viszont nem a legszebb, de teszi a dolgát. Visszatérve a kamra alkatrészeire, azok kidolgozottsága megfelelő, a fém stift kellően szorul a helyén, és a lenyomó sem jár fel-le, jobbra-balra.A gyári lenyomó sorjás, és az egyik fele kisebb átmérőjű, lehetőség szerint cserélendő. Első fejlesztésként beépítésre kerül egy hidegben is jól teljesítő zöld G&G hop-up gumi a saját lenyomójával.
A hop-up rendszer letudva, és a cső hézagolása is.
Gerbox következik:
Erősített orr, henger sarkainál lekerekített élek. 8mm-es acél siklócsapágyakkal van szerelve, amiket nem kell ragasztani, szépen ülnek a helyükön - párat kellett csak jobban bekalapálni.
A boxot felnyitva a jól megszokott JG holmik kerülnek elő. Delayerrel ellátott sector fogaskerék, duplán tömített hengerfej, korrekt minőségű műanyag dugattyú. A rugó bele van rögzítve a dugattyúfejbe, azt a kampót érdemes levágni, jobb a rendszernek ha a rugó szabadon tud tekeredni. A rugóvezető acélból készült, és egy kis imbusz csavarral állítható rajta az előfeszítő, amivel plusz FPS nyerhető, viszont a dugattyú élettartamát rövidítjük vele. Nem célszerű teljesen betekerni, mert ha a rugónak nincs elég hely, akkor a fogaskerekek fognak törni.A dugattyúfej teljesen új tömítéssel sem hajlandó kompressziót előállítani, így az cserére kerül.
Az AOE beállítása is rossz gyárilag. Mivel a dugattyúfej cserés, most másik műanyag dugattyút kap, amiből már korábban eltávolításra került a második fog. Ugyanezen a képen látszik még a kapcsolókés is. Az a kis égésnyom kb 60 BB kilövése alatt keletkezett Li-Po akksi használattal - IRF3205-ös MOSFET kerül majd beépítésre a kapcsoló tehermentesítésére.Most már jobban néz ki. A hengerfej kapott egy plusz O gyűrűt, ami a megfelelő pozícióba állítja a dugattyút. A levegő sűrítésre rendelkezésre álló hengertérfogat emiatt csökkent, így az FPS is mérséklődni fog - ezt majd a tömített légfúvóval, valamint a rugó előfeszítésével majd a gyári értékre állítom vissza.Következő lépés a GB belső teljes tisztítása - most féktisztító folyadékot használtam erre a célra az eddig bejáratott lakkbenzin hígító helyett, kicsit lassabb, de a zsírt és a koszt szépen el lehet távolítani azzal is.
A lecsapókar spiáterből készült. A méréskor egyeslövést használtam túlnyomórészt, és ennyi is elég volt neki, hogy elnyalódjon a foga. Ezt cserélem acél lecsapókarra.
A teljes tömítettség érdekében a légfúvó is cserére kerül. A JG replikánként hosszabb darabokkal dolgozik, mint a többi gyártó. Bal oldalon egy CA MP5 tömített légfúvó, középen a gyári JG és jobb oldalon egy SHS M4-es tömített légfúvó (21,36mm). Az M4-es légfúvóval is tökéletesen adagol, így az kerül bele - azzal a hatalmas delayerrel nem csoda.
Hézagoláskor a motorral csatlakozó fogaskerék tengelye szorult, így azt egy másik JG gyártmányból bontott fogaskerékre cseréltem, ami már tökéletesen passzolt a csapágyhoz.
A gearboxhéj porfestésekor jutott szépen a belsejébe is. Érdemes a dugattyú és az adagolólapát helyét kipucolni, könnyebben mozog majd.
Fet és az új szilikonos kábelezés - 16 AWG - beszerelése is kész, és végre összeállt a gearbox is. XT60-as csatlakozót kapott, ami 60 Amperes áramerősséget képes átvinni anélkül, hogy megolvadna a csatlakozó - noha erre itt sohasem lesz szükség.
Összegzés:
A replika a 100€-s árát tekintve jó vételnek számít. Szétszerelésnél vigyázni kell a műanyag testre, valamint időigényesebb mint a cyma fém testes verziója, viszont belső tekintetében teljesen megfelel az alapvető elvárásoknak - a lecsapókart leszámítva. Bolti árához mérten kis ráfordítással tökéletes kezdő/haladó felszerelés elsődleges fegyvere lehet - feltéve ha nem ezzel kívánunk ajtókat nyitni, falat bontani és egyéb hasonló tevékenységeket végezni.
Cyma fém köpenyes tárakat érdemes hozzá vásárolni, mert azok már bizonyítottan megbízhatóak - áruk elég magas, mivel ritkaságnak számítanak.
A motor sorozatnál fürge, egyes lövésnél már lomhább, ezt nagyobb C értékű Li-Po akksival célszerű kompenzálni - legalább C25-50-es kell neki.
0.28-as G&G bb-vel 45 méterre is pontos a cső hézagolását követően, és az új G&G hopup gumi is szépen dolgozik a hidegben.
Mondhatni kész, ezt már csak használni kell.