A&K Masada ACR

Átnézés, Fet beépítés, vélemény

dsc_32660.JPGA Masada egy adaptív harci karabély (ACR - Adaptive Combat Rifle). Ezt az elnevezést köszönheti az állítható és behajtható tusnak, amivel könnyen lehet a hosszú karabélyból kompakt épületharcra alkalmas fegyver, továbbá a kezelőszervek kialakítása, rugalmassága miatt gond nélkül használhatják jobb és balkezesek is - ezekről majd később részletesebben. A bejegyzésben szereplő replika magpul előaggyal van felszerelve gyárilag. Küllemét tekintve kicsit a SCAR-ra hasonlít, M4 tárakat eszik. (Többen is gyártják, pl.: ICS, Magpul, G&P. Az A&K valahol a végén kullog a sornak minőségben, árban természetesen a legolcsóbb - olyan 90-100 ezer körül már kapható a lengyeleknél, alu szereléksínes előaggyal.) A fegyvertest anyaghasználatát tekintve jó minőség - ABS és alumínium társaságában - a gyengébb minőség inkább a belsőségeket érinti. Kézbe véve nem lötyög semmi, masszív szerkezet, és nem utolsó sorban könnyű is, jó súlyelosztással. A fegyverben V2-es Gearbox dolgozik, gyárilag 370 FPS-t ígér a leírása. Ezen bejegyzés tárgya egy kis erősítést kap - 90-es rugóval 325 FPS jelenleg - valamint FET kerül majd beépítésre a Li-Po használat miatt. 

dsc_3268.JPGA fegyver az M4-eseken már jól megszokott lángrejtőt kapta. A gázvisszavezető teljes hosszában végigmegy az előagyon, valamint annak toldásán mozog a takarólemez is, ami a hop-up kamrát rejti.dsc_3269.JPGFeliratokból annyi van ami épp elég. Az eredeti verziót a Magpul Industries tervezte, majd azt a Remington Arms és a Bushmaster gyártotta még. A fegyver kétoldali tűznemváltóval, tárkioldóval és zárakasztóval rendelkezik, a felhúzókar pedig könnyedén átszerelhető a másik oldalra és már a balkezesek is örömmel használhatják. dsc_3272.JPGA képen már nem a gyári kamra látható, ebben a fegyverben egy WII Tech gyártmányú darab került tömített légfúvóval együtt utólagos beszerelésre. A zárakasztó az elsütőbillentyű előtt található, pont a "sátorvassal" egy vonalban. Azt lefelé nyomva a takarólemez visszaugrik a helyére. A lower egy részből áll a markolattal együtt - ez ABS. Az upper alumínium teljes egészében. A tus és az előagy szintén ABS-ből készült. Rossz hír hogy nagy akksi nem fér bele az előagyba, viszont egy pillangó kivitelű li-po akksiból egy 2 cellás 2000mAh-s belefér.dsc_3283.JPGKidolgozottságát tekintve szépen megmunkált, nincsenek sorják, öntésmaradványok sem. dsc_3273.JPGA tárfészekben a BB adagoló sem gyári - eredetileg az is műanyag, a fém elem a kamrához járt - létezik egy probléma az M szériás replikáknál, amelyet a masada esetében nagyon is jól sikerült orvosolni. A különböző gyártók által készített tárak eltérő méretekkel rendelkezhetnek. Előfordulhat, hogy egy hagyományos M4 kamrát a tár előretol a GB-hez képest, és ezzel akár 100 FPS teljesítményvesztést is okozhat. Itt a hop-up kamra ugyanúgy két elemből áll mint a SCAR esetében. Ebből az az előnyünk, hogy a kamra ami egy rugóval van ugyanúgy a GB irányába nyomva, teljesen független a tártól.
dsc_3280.JPGA tus kihúzható, sok ponton rögzíthető. 
dsc_3282.JPGA tust tartó két stift eltávolításával az uppert felnyitva az felfelé kihúzható, és egy gyors rugócserés gearbox esetén könnyedén hozzáférhetünk a rugóvezetőhöz anélkül, hogy az egészet le kéne bontani.
dsc_3276.JPGA markolat alján alu motorfenéktartó található, viszont a csavarok süllyesztett fejű lemezcsavarok, amelyek a műanyag furatokban rögzítenek - jobb esetben a műanyagba beágyaznak fém aljzatot, és azokba rögzítenek a csavarok - az alkalmazott megoldással az a baj, hogy elég könnyen trapára lehet vágni, és már lehet is mókolni.
dsc_3278.JPG
Az igazi szitokáradat a belső alkatrészek kiszabadításánál kezdődik, és itt a Gearboxra gondolok. Elsőre viszont a hop-up kerül górcső alá:dsc_3229.JPGA hophatás állítása végletekig leegyszerűsített, egy csúszka mozgatható egy recés sínen. A kamra kiszabadításához szét kell szedni a gázblokk elejét, ami megegyezik az eredeti fegyverben lévő menetes megoldással.dsc_3228.JPGItt még pár csavar, és a hopkamra ki is jön a helyéről.dsc_3224.JPGEnnél a kivitelnél a legjobb az, hogy amikor be van építve a helyére a kamra egyáltalán nem tud elfordulni, csak előre-hátra mozogni ahogy a rugó engedi. A kamra kiszabadításához az alábbi képen látható csavarokat kell meglazítani. (meg a párját ami a cső másik oldalán van)dsc_3223.JPGA kamrához jár egy fekete hopgumi, sliccelt lenyomóval. A réz lenyomó szerintem külön kerülhetett bele - véleményem szerint a réz H lenyomó a guminak többet árt mint amennyit a lőképnek használ. 
dsc_3225.JPGA cső gyári cső hossza 340mm. dsc_3227.JPGA régi kamrát is megmutatom. Átlátszó műanyag kivitel, egyes elemeken nem éppen bizalomgerjesztő öntéshibákkal - repedésekkel.dsc_3234.JPGdsc_3235.JPGdsc_3236.JPGdsc_3237.JPGÖsszehasonlításképp itt a WII TECH  adagolóeleme is.dsc_3238.JPGA következő képekért már igencsak meg kellett szenvedni. A motor simán kijön a helyéről, ahogy a GB-t alulról rögzítő csavarok is. A tűznemváltó és a tárkioldó viszont ragaszkodó típus, nem éppen könnyítik meg a műveletet. Ahogy egy M4-esnél megszokhattuk, vagy egy csavar vagy a BOYI mintára benyomom a tárkioldót és a másik oldalon kézzel kitekerem a tárakasztó elemet gyerekjáték szintű művelet. Az A&K Masada esetében erre nincs lehetőség. Hogy szétszedhessük a tárkioldót egy kicsi, kb 1,2mm átmérőjű 5mm hosszú stiftet kell kiütni abból, amihez csak a GB mellett lehet hozzáférni - igen, és majd össze is kell rakni, az viccesebb.dsc_3262.JPGA tűznemváltó rendszer már csak hab a tortán - főleg úgy összerakni, hogy a kis karok egyforma állásban legyenek mindkét oldalon, de nem lehetetlen feladat. Röviden annyi a trükkje, hogy a bal oldali tűznemváltót Safe-be kell állítani, és onnan még egy kicsit enged lefelé - ugyanígy a GB beszerelésekor a jobb oldalit is hozzá kell állítani, és a GB-t már vissza lehet tolni a helyére. Kifelé is ugyanígy megy, safe állásból előrebillentve a tűznemváltót kivehető a GB.dsc_3239.JPGdsc_3240.JPGA motorfenéktartó csavarjainak helye itt jól látszik. A kábelezés normális gyárilag, azt nem kell cserélni - ez egy szép plusz pont az A&K-nak.
dsc_3261.JPGA motor egy felirat nélküli, nem túl erős mágnessel ellátott darab. A projekt végén beépített M105-ös rugóval is szépen megbirkózik. A fogaskereke nem a legjobb anyagból van, túl erős rugót nem ajánlott adni neki. dsc_3259.JPGÉs jöjjön a már sokat emlegetett Gearbox. Szokásos spiáter héj, az orrnál minimális megerősítéssel. 6mm-es fém csúszócsapágyakkal felszerelve, teli hengerrel. A rugó már nem a gyári, jelenleg egy M90-es Madbull változó menetemelkedésű van beépítve. Jó dolog, hogy a tűznemváltó lapról eltűnt réz érintkező, ennyivel is egyszerűbb az elektronika. dsc_3230.JPGdsc_3232.JPGA GB-ben az alkatrészek a megszokott középkategóriás minőségnek felelnek meg - 1-2 dolog pedig annak sem sajnos.
dsc_3241.JPGA bevel fogaskerék gyári hibás, körben egy repedés van rajta ami nem túl biztató, a szélei pedig láthatóan kézzel vannak lesorjázva. dsc_3242.JPGA dugattyú kb null kilométeres, de már el van  nyalva a második és a harmadik fog - az AOE beállítás alapból rossz. A második fog teljesen ki lesz reszelve, így még a dugattyú használható lesz egy ideig, M100-nál erőseb rugóval nem terhelném. dsc_3243.JPGA szokásos hígítós takarítás utáni kép: a lecsapókar spiáter, a hézagolás is hagy kívánnivalót maga után. A műanyag hengerfej cserélve lesz egy dupla tömítéssel ellátott acél hengerfejre - ennek oka, hogy a WII Tech légfúvó a gyárira nem megy rá, szorul. A hengerfej amúgy egy G36-hoz árult típus, de ide is tökéletesen passzol, mert jóval hosszabb a légfúvója a Masadának. A rugóvezető csapágy és előfeszítés nélküli fém verzió, a törés miatt nem kell aggódni. Az adagolólapát megfelelő, nincsenek rajta sorják, kellően rugalmas anyagból készült.dsc_3248.JPGA sector kerék kap egy delayert is, ami gyengébb rugóval rendelkező táraknál jó szolgálatot tehet majd a későbbiek során. A csapágyakat beragasztom a helyükre, mert elég könnyen kiesnek.
dsc_3254.JPGHézagolás és az új hengerfej beépítése után AOE ellenőrzés:
dsc_3255.JPGA FET (IRF3205) a gearbox belsejében fog helyet kapni - mivel előagyba kábelezett a fegyver, ahol amúgy sem sok hely van az akksinak, jól jön a kihasználatlan hely a GB-ben.dsc_3258.JPGMechanikailag és elektronikailag és most már rendben van, jöhet az összeszerelés, ami ismét sok macerával, és nyűggel telt.

Összegzés: A fegyver ára és a műszaki tartalma nem igazán van egy szinten szerintem. Gyári állapotában átnézést igényel, és legalább a hop-up kamrát érdemes benne kapásból cserélni a hopgumival együtt - és akkor még a gearboxba bele sem nézett az ember, hogy mi az ami már dobozból kivéve cserélendő - és lassacskán a hatjegyű összeget költjük el.
Összerakva nagyon egyben van, nem lötyög, pontos lőképe van és még a fegyvertest anyaghasználata is megfelelő - tökéletes választás gyors rugócserés replika építéséhez.
A szétszerelés és az összeszerelés pár apróságon csúszik el, amelyet egy kis átgondolással egyszerűbbé lehetett volna tenni - tűznemváltó és a tárkioldó. Aki még sohasem szedett szét semmilyen airsoft replikát, az ne ezzel kezdje, mert vért fog izzadni, vagy zacskóban viszi valakihez aki összerakja neki.