M16 SPR MOD építés
Boyi test, APS gearbox, AEG
Ez a bejegyzés egy alkatrészhalom összeszereléséről fog szólni, aminek a szépségei a g36-os építésénél is előjöttek. Elöljáróban a végeredmény, ami egy majdnem 4 kilós monstrum:
Adott egy D-Boys MK12 SPR fegyvertest, amibe kerül majd egy APS gearbox, egy gyári motor, alap cső, AirsotPro CNC kamra, AB FET. Mondják is sokan, hogy a Boyi replikák fegyverteste nagyon jó, a belső műszaki tartalmuk viszont gyenge. Ez igaz is, viszont a testet sem lehet mindennel összehozni, vagy csak módosítások árán.
Szép állapoban van, nincs rajta sok karcolás, használatból eredő kopás. Az előagyban gázvisszavezető imitáció is található. A cső mozog, mivel csak a tár előtt van rögzítve - ez a két oldalsó szereléksín csavarjának hosszabbra cserélésével megoldható. A belső réz cső is lötyög, ami szintén odatesz a pontosságnak, azt is hézagolni kell.Anyaghasználatilag rendben, nem ócska spiáter, masszív fegyvertest.A hüvelykivető nyílást takaró lemezt cserélnem kellett, azt az előző tulajdonos elnyúzta. A tűznemváltó kar csavarját pótolnom kellett - az nem is volt a csomagban, ahogyan az elsütőbillentyű felett elhelyezkedő stift sem. Utóbbi hiánya nem nagy gond, pótolható, és nem létfontosságú alkatrész. A motortartó fenék rendben, csavarjai nincsenek széthajtva, viszont a markolat furatai nem tökéletesen passzolnak a beépítendő gearbox furataihoz gyári állapotukban - tágítva, és nagy fejjel rendelkező csavarral rögzítve már ez sem probléma.
Következnek a beépítésre kerülő termékek:
AirsoftPro CNC tárcsás hop-up kamra és zöld G&G hop-up gumi:
A kamra a lenyomót csak függőlegesen fogadja - egy furat van kialakítva erre. Az általános a lenyomó vízszintes helyzete a csőre merőlegesen - ez pedig függőlegesen mint egy tompa tű - nyomja le a gumit. A megoldást indokolhatja a tárcsa kivitele, amit nem értek, mert például a G36-ban és az AUG-ban is megoldották, itt egyszerűbb volt elfordítani, megspórolva ezzel egy kicsi alkatrészt, ami a tárcsa forgásával változtatja a lenyomó magasságát. Ebből még az is következik, hogy lágy lenyomót nem lehet betenni, mert azt begyűri a tárcsa - csak merev anyagot, ABS, réz, alu... (frissítés: Az elérhető pontossággal nem volt gondom. Nem is drágább mint más AsPro kamrák, megállja a helyét. Ami negatívum, hogy az eddig beépített replikálban mindig faragni kellett a csőből, szemben a webshopban látható videón "szétszedem és összerakom és használom". Azt el kell fogadni hogy ez a kamra nem építhető be minden fegyverbe megfelelő felszerelés nélkül.
Viszont nagy plusz pont a hernyócsavarokért, amivel a csövet rögzíthetjük. Szerintem nem kell bemutatni amikor a "C clip" alkatrésszel szívunk hogy a cső úgy maradjon a kamrában, hogy a hop-up gumi helyzete is jó maradjon.
APS EBB gearbox - EBB funkció kiiktatásával, mivel az a testtel nem kompatibilis:A motor az ami eredetileg is benne volt a fegyverben, majd kiderül mit mutat. A fogaskereket cserélnem kellett rajta, mivel az a rossz motormagasság beállítás miatt elkopott az előző gazdánál.
A gyári dugattyú cserélve lesz egy Krytac 4 fémfogas dugattyúra a hosszabb élettartam érdekében.
Valamint alap cső, ami 500 mm hosszú. A box egy 3/4-es hengerrel van szerelve, a cső miatt azt cserélem egy teli hengerre.
Irány a műhely: Első körben a fegyvertesten szükséges munkák lesznek a hop kamrával, majd a GB.A kamra beépítéséhez a teljes előagyat le kell bontani hogy a külső csövet ki lehessen venni. A kamra 2,7mm-el hosszabb hagyományos társainál, ezért elsőre a lowert - benne a GB-vel - kell összerakni, majd a kamra a csővel kerül a helyére, amit egy tárral megfelelő állásban ideiglenesen rögzíteni kell és jöhet az upper, majd a külső cső, így reszelés nélkül szerelhető a rendszer. Először megpróbáltam így összerakni, de ekkor a külső cső elforgását gátló csavar semmit sem ért, lötyögött az egész, így a kamrát fogadó részből az a bizonyos 2,7mm le lett marva. A feszítőrugót bent hagytam, ártani nem fog, viszont így semmi hézag sincs a Gearbox és a fegyvertest között - ami van azt is a gumi alátét amit a kamrához adtak kitölti mint csillapítóanyag - így a GB támasztása is a kamrával megoldott.Az előagyra alul még egy szereléksín is kerül, hogy lehessen rá tenni előagy markolatot. Ehhez kellet készíteni még egy furatot.Az előagy tetején található szereléksínbe rögzített csavaranyák anyaga nem a legjobb, az egyikben már menet sincs, ahonnan meg jött ott valamit beletaknyoltak, hogy azért a csavar ott maradjon - ez ugye kell a fegyver teljes hosszán végigfutó szereléksín rögzítéséhez. Azt is cserélni kell, de sajnos pont ugyanilyen nincs, így marad a reszelő ehhez a feladathoz, és egy hagyományos csavaranya beépítése - ezt azért merem így megoldani, mert látszani úgysem fog ha össze van rakva.A cső rögzítését már említettem korábban, ahhoz ugyanolyan méretű csavarokat használtam, de csak horganyzott kivitelben áll rendelkezésemre, azért hogy ki is nézzen valahogy le lett festve matt feketére.
A csomagban tusrögzítő csavar sem volt. Nem nagy gond, egy M5-ös szár méretre vágásával bármikor gyártható, kapott egy fix fejet, és egy jó nagy fakötésű alátétet- cca 20 mm átmérővel -, így elég nagy felületen fekszik fel ahhoz, hogy a műanyag tust ne törje szét.
Következő a gearbox:
- 8 mm-es görgős csapágyak
- alap fogaskerekek, visszapörgésgátló, fém delayer
- spiáter lecsapókar (sajnos ez sok boxban negatívum)
- alumínium légfúvó, O gyűrűs, hossza 21,48 mm - rövidebb kellett, mert nem adagolt még delayerrel sem.- műanyag hengerfej, bevonatos cső a légfúvó könnyebb mozgása érdekében, egyszeresen tömített, a gyári összeszerelésnél becsípődött az o-gyűrű is. A dugattyú becsapódását csillapító gumi rendesen be van ragasztva a helyére.
- gyárilag 3/4-es henger, ezt cserélem ugyanilyen telire- kilépő fémfogas műanyag dugattyú - csere Krytac 4 fémfogas dugattyúra- csapágyas rugóvezető, és kb 105-ös rugó, középen sűrűsödő menetemelkedéssel- adagolólapát, kellően rugalmas darab
- rugók rendben
- spéci elsütőbillentyű
Első módosítás a boxon a tűznemváltó lap - selector plate.A gyári kialakítása a boyi test tűznemváltójával nem kompatibilis, így azt cserélni kell.
Rendelés előtt utánajártam ennek a gearboxnak. Több videót és beszámolót is láttam, túlnyomóan pozitívak voltak. Egyikben említésre került, hogy "tökéletesen hézagolt". Vagy szerencséje volt, vagy jó reklámot csinál a cégnek, de itt nagyon is harmatos a hézagolás, a kerekek ide-oda kopognak a gearbox falának ha megrázom. A fogaskerekek kenéséhez használatos zsírt alkalmazták a levegős részekben is, nem szerencsés dolog. A gyári vezetékelés megfelel, a gearbox belsejében ragasztóval rögzítették, ahol pedig a motor fogaskereke szereléskor hozzáérhet, még zsugorcsövezték is. A fet miatt a kábelezést is át kell rendezni, így a ragasztó kikaparása is elég kellemes időtöltés volt.
Teljes takarítás után:
Hézagolás és AOE kipipálva:
A rendszer még 7,4-es li-po akksival is elég nagy tűzgyorsaságot produkál - egy nem éppen erőbajnok gyári motorral. A kérés az volt hogy 11,1-el is kompatibilis legyen, így AB fet beépítése indokolt. Összeszerelés, és teszt.
380 Fps kiengedett hop-uppal. Adagolás most már rendben van 7,4-es és 11,1-es akksival is. 40 méterre emberalak megvan, de a hideggel nem lehet mit kezdeni, az bizony befolyásolja az eredményt, párat lőni kell vele amire megfelelő lesz. A gyári csővel és ezzel a kamrával szép lőképe van a fegyvernek - valamint 0.25 grammos Madbull BB-vel.
Ha valakinek van egy Boyi fegyverteste alapnak, abból kb egy középkategóriás CYMA vagy Specna áron lehet egy egész jó AEG-et építeni. Alapnak valóban megfelelő, pár módosítás után - gyerekbetegségeket kiejtve - már megbízható fegyvert tarthatunk a kezünkben, nem szétesős kivitel, masszív fém szerkezet, és pár jósággal megpakolva megbízhatóan üzemeltethető, de a határ a csillagos ég.