M16 SPR MOD építés

Boyi test, APS gearbox, AEG

Ez a bejegyzés egy alkatrészhalom összeszereléséről fog szólni, aminek a szépségei a g36-os építésénél is előjöttek. Elöljáróban a végeredmény, ami egy majdnem 4 kilós monstrum:dsc_2368.JPG

Adott egy D-Boys MK12 SPR fegyvertest, amibe kerül majd egy APS gearbox, egy gyári motor, alap cső, AirsotPro CNC kamra, AB FET. Mondják is sokan, hogy a Boyi replikák fegyverteste nagyon jó, a belső műszaki tartalmuk viszont gyenge. Ez igaz is, viszont a testet sem lehet mindennel összehozni, vagy csak módosítások árán. 

dsc_2303-1.jpgSzép állapoban van, nincs rajta sok karcolás, használatból eredő kopás. Az előagyban gázvisszavezető imitáció is található. A cső mozog, mivel csak a tár előtt van rögzítve - ez a két oldalsó szereléksín csavarjának hosszabbra cserélésével megoldható. A belső réz cső is lötyög, ami szintén odatesz a pontosságnak, azt is hézagolni kell.dsc_2305.JPGAnyaghasználatilag rendben, nem ócska spiáter, masszív fegyvertest.dsc_2304.JPGdsc_2306.JPGA hüvelykivető nyílást takaró lemezt cserélnem kellett, azt az előző tulajdonos elnyúzta. A tűznemváltó kar csavarját pótolnom kellett - az nem is volt a csomagban, ahogyan az elsütőbillentyű felett elhelyezkedő stift sem. Utóbbi hiánya nem nagy gond, pótolható, és nem létfontosságú alkatrész. A motortartó fenék rendben, csavarjai nincsenek széthajtva, viszont a markolat furatai nem tökéletesen passzolnak a beépítendő gearbox furataihoz gyári állapotukban - tágítva, és nagy fejjel rendelkező csavarral rögzítve már ez sem probléma.

Következnek a beépítésre kerülő termékek:
AirsoftPro CNC tárcsás hop-up kamra és zöld G&G hop-up gumi:
dsc_2293.JPGA kamra a lenyomót csak függőlegesen fogadja - egy furat van kialakítva erre. Az általános a lenyomó vízszintes helyzete a csőre merőlegesen - ez pedig függőlegesen mint egy tompa tű - nyomja le a gumit. A megoldást indokolhatja a tárcsa kivitele, amit nem értek, mert például a G36-ban és az AUG-ban is megoldották, itt egyszerűbb volt elfordítani, megspórolva ezzel egy kicsi alkatrészt, ami a tárcsa forgásával változtatja a lenyomó magasságát. Ebből még az is következik, hogy lágy lenyomót nem lehet betenni, mert azt begyűri a tárcsa - csak merev anyagot, ABS, réz, alu... (frissítés: Az elérhető pontossággal nem volt gondom. Nem is drágább mint más AsPro kamrák, megállja a helyét. Ami negatívum, hogy az eddig beépített replikálban mindig faragni kellett a csőből, szemben a webshopban látható videón  "szétszedem és összerakom és használom". Azt el kell fogadni hogy ez a kamra nem építhető be minden fegyverbe megfelelő felszerelés nélkül.
Viszont nagy plusz pont a hernyócsavarokért, amivel a csövet rögzíthetjük. Szerintem nem kell bemutatni amikor a "C clip" alkatrésszel szívunk hogy a cső úgy maradjon a kamrában, hogy a hop-up gumi helyzete is jó maradjon. 
airsoftpro-mblock-m4-cnc-chamber-1.jpgAPS EBB gearbox - EBB funkció kiiktatásával, mivel az a testtel nem kompatibilis:dsc_2286.JPGdsc_2287.JPGA motor az ami eredetileg is benne volt a fegyverben, majd kiderül mit mutat. A fogaskereket cserélnem kellett rajta, mivel az a rossz motormagasság beállítás miatt elkopott az előző gazdánál.
dsc_2291.JPGA gyári dugattyú cserélve lesz egy Krytac 4 fémfogas dugattyúra a hosszabb élettartam érdekében.
dsc_2297.JPGValamint alap cső, ami 500 mm hosszú. A box egy 3/4-es hengerrel van szerelve, a cső miatt azt cserélem egy teli hengerre. 

Irány a műhely: Első körben a fegyvertesten szükséges munkák lesznek a hop kamrával, majd a GB.dsc_2311.JPGA kamra beépítéséhez a teljes előagyat le kell bontani hogy a külső csövet ki lehessen venni. A kamra 2,7mm-el hosszabb hagyományos társainál, ezért elsőre a lowert - benne a GB-vel - kell összerakni, majd a kamra a csővel kerül a helyére, amit egy tárral megfelelő állásban ideiglenesen rögzíteni kell és jöhet az upper, majd a külső cső, így reszelés nélkül szerelhető a rendszer. Először megpróbáltam így összerakni, de ekkor a külső cső elforgását gátló csavar semmit sem ért, lötyögött az egész, így a kamrát fogadó részből az a bizonyos 2,7mm le lett marva. A feszítőrugót bent hagytam, ártani nem fog, viszont így semmi hézag sincs a Gearbox és a fegyvertest között - ami van azt is a gumi alátét amit a kamrához adtak kitölti mint csillapítóanyag - így a GB támasztása is a kamrával megoldott.dsc_2369.JPGAz előagyra alul még egy szereléksín is kerül, hogy lehessen rá tenni előagy markolatot. Ehhez kellet készíteni még egy furatot.dsc_2315.JPGdsc_2318.JPGAz előagy tetején található szereléksínbe rögzített csavaranyák anyaga nem a legjobb, az egyikben már menet sincs, ahonnan meg jött ott valamit beletaknyoltak, hogy azért a csavar ott maradjon - ez ugye kell a fegyver teljes hosszán végigfutó szereléksín rögzítéséhez. Azt is cserélni kell, de sajnos pont ugyanilyen nincs, így marad a reszelő ehhez a feladathoz, és egy hagyományos csavaranya beépítése - ezt azért merem így megoldani, mert látszani úgysem fog ha össze van rakva.dsc_2312.JPGdsc_2314.JPGA cső rögzítését már említettem korábban, ahhoz ugyanolyan méretű csavarokat használtam, de csak horganyzott kivitelben áll rendelkezésemre, azért hogy ki is nézzen valahogy le lett festve matt feketére.
A csomagban tusrögzítő csavar sem volt. Nem nagy gond, egy M5-ös szár méretre vágásával bármikor gyártható, kapott egy fix fejet, és egy jó nagy fakötésű alátétet- cca 20 mm átmérővel -, így elég nagy felületen fekszik fel ahhoz, hogy a műanyag tust ne törje szét.

Következő a gearbox:
dsc_2336.JPG- 8 mm-es görgős csapágyak
- alap fogaskerekek, visszapörgésgátló, fém delayer
- spiáter lecsapókar (sajnos ez sok boxban negatívum)dsc_2346.JPG
- alumínium légfúvó, O gyűrűs, hossza 21,48 mm - rövidebb kellett, mert nem adagolt még delayerrel sem.dsc_2337.JPG- műanyag hengerfej, bevonatos cső a légfúvó könnyebb mozgása érdekében, egyszeresen tömített, a gyári összeszerelésnél becsípődött az o-gyűrű is. A dugattyú becsapódását csillapító gumi rendesen be van ragasztva a helyére.
dsc_2340.JPG- gyárilag 3/4-es henger, ezt cserélem ugyanilyen teliredsc_2347.JPG- kilépő fémfogas műanyag dugattyú - csere Krytac 4 fémfogas dugattyúradsc_2342.JPG- csapágyas rugóvezető, és kb 105-ös rugó, középen sűrűsödő menetemelkedésseldsc_2332.JPG- adagolólapát, kellően rugalmas darab
- rugók rendben
- spéci elsütőbillentyű

Első módosítás a boxon a tűznemváltó lap - selector plate.dsc_2333.JPGA gyári kialakítása a boyi test tűznemváltójával nem kompatibilis, így azt cserélni kell.
Rendelés előtt utánajártam ennek a gearboxnak. Több videót és beszámolót is láttam, túlnyomóan pozitívak voltak. Egyikben említésre került, hogy "tökéletesen hézagolt". Vagy szerencséje volt, vagy jó reklámot csinál a cégnek, de itt nagyon is harmatos a hézagolás, a kerekek ide-oda kopognak a gearbox falának ha megrázom. A fogaskerekek kenéséhez használatos zsírt alkalmazták a levegős részekben is, nem szerencsés dolog. A gyári vezetékelés megfelel, a gearbox belsejében ragasztóval rögzítették, ahol pedig a motor fogaskereke szereléskor hozzáérhet, még zsugorcsövezték is. A fet miatt a kábelezést is át kell rendezni, így a ragasztó kikaparása is elég kellemes időtöltés volt.
Teljes takarítás után:
dsc_2352.JPGHézagolás és AOE kipipálva:
dsc_2354.JPGdsc_2355.JPGA rendszer még 7,4-es li-po akksival is elég nagy tűzgyorsaságot produkál - egy nem éppen erőbajnok gyári motorral. A kérés az volt hogy 11,1-el is kompatibilis legyen, így AB fet beépítése indokolt. dsc_2357.JPGÖsszeszerelés, és teszt.
380 Fps kiengedett hop-uppal. Adagolás most már rendben van 7,4-es és 11,1-es akksival is. 40 méterre emberalak megvan, de a hideggel nem lehet mit kezdeni, az bizony befolyásolja az eredményt, párat lőni kell vele amire megfelelő lesz. A gyári csővel és ezzel a kamrával szép lőképe van a fegyvernek - valamint 0.25 grammos Madbull BB-vel.

Ha valakinek van egy Boyi fegyverteste alapnak, abból kb egy középkategóriás CYMA vagy Specna áron lehet egy egész jó AEG-et építeni. Alapnak valóban megfelelő, pár módosítás után - gyerekbetegségeket kiejtve - már megbízható fegyvert tarthatunk a kezünkben, nem szétesős kivitel, masszív fém szerkezet, és pár jósággal megpakolva megbízhatóan üzemeltethető, de a határ a csillagos ég.
dsc_2367.JPG