G&P M4 Special Operation

Gearbox héj csere, FET beépítés

dsc_3207.JPGA most következő alany egy G&P M4-es lesz. Teljesen korrekt működés, 377 FPS, Li-Po-val hajtva FET nélkül, és egy törött tárkildó tartó a Gearboxon. Első körben egy rövid áttekintés a replikáról, majd a hibás alkatrész - maga a gearbox héj - cseréje és az azzal járó finomságok. 

A fegyver már nem gyári állapotban került hozzám, azt már korábban átnézte és jól rendbe is tette valaki - új vezetékelés, hézagolás, kapott csapágyas rugóvezetőt és új hengert alu hengerfejjel meg tömített légfúvóval. A többi maradt a gyári.

Külsőleg alu testes, ami jól bírja a strapát - kívül minden a gyári állapotban van, eredeti tus, hangtompító imitáció stb. (a hangtompító felirata fejjel lefelé van, ami kicsit bután néz ki, de nagy jelentősége ennek nincs) A külső cső és a hangtompító nem mozog, ami végre megoldott egy M4 esetében gyárilag. dsc_3210.JPGA fegyvertesten feliratok és jelek vannak dögivel. Kidolgozottságát tekintve minden rendben, gondolok itt a geometriai részletekre. Az üzemeltetéssel kapcsolatban már más a helyzet, mert bolt catch csak imitáció, nem jó semmire. dsc_3214.JPGTovábbmegyek, a dust cover is csak kézzel nyitható, hogy hozzáférjünk a hop-up állításához - nagyobb körömmel rendelkezők előnyben. Cibálhatjuk a felhúzókart, nem történik semmi sem, leszámítva, hogy elnyúlik a rugója és nem megy vissza a helyére - szerintem ez elég elszúrt megoldás egy magasabb árkategóriás fegyvernél - A Classic Army fegyverein volt hasonló megoldás, de ott egy mágnessel rögzítették, és a hop-up állítása közben nem kellett fogni a dust covert, hogy az ne csapódjon vissza.
dsc_3212.JPGA stiftek nem csavarosak, hanem "kalapálósak", amivel szerintem semmi gond. A markolat műanyag, az alján a markolatfenék alumínium, és a markolatban is fém anyákba mennek bele a csavarok. A sátorvas cserélhető - optikai tuningbetyárok előnyben.dsc_3213.JPGA tusban van az akksi - alu tuskonzol és műanyag tus. A tus is elég buta, mert az akksit nem hátulról lehet beletenni, hanem azt teljesen le kell szedni, hogy a csatlakozóhoz hozzáférjünk, majd az egész tust úgy kell rájátszani a csőre, hogy közben az akksi is a helyére kerüljön, és a kábeleinek a burkolatán sem lenne szerencsés sérülést okozni.dsc_3219.JPGdsc_3222.JPGEddig elég vegyes a kép, de következzenek a belső alkatrészek: Hop-up
A megszokott sárgaréz ötvözetű cső, spiáter hop kamra a standard M4 típusból, és jó minőségű műanyag fogaskerekek. A hop-up gumi már cserélt, egy kék madbull-t kapott. A képen a hopgumi már feketés, eddig bármelyiket bontottam vissza, mindegyik elszíneződött, de a működésben ez nem befolyásol semmit.dsc_3167.JPGdsc_3168.JPGItt nincs sok tennivaló, tisztítás, hop-up gumi szilikonozása kívül és mehet is vissza a helyére. Jöhet a Gearbox. A képen látszik is a "bibis" rész, letört a tárkioldót tartó öntvény. Lehetne ide mókolni valami extra megoldást, de inkább menjünk biztosra, cseréljünk héjat. Ha már itt van azért megnézem mi van benne - tartalmaz jó ötleteket. Ahogy azt korábban már említettem, a vezetékelés, rugóvezető, rugó(M100), henger, hengerfej és a légfúvó cserélve lett, a többi alkatrész gyári. dsc_3173.JPGdsc_3174.JPGPár szót a motorról is. G&P M120 nagysebességű motor. Egyeslövésnél kicsit lomha reakcióidő, de sorozatnál kegyetlenül jó tűzgyorsaságot ad - alap 18:1-es fogaskerék áttétellel is. Külön is beszerezhető, ennek a rövidnyakú verziója dolgozik már a FAMAS F1-esemben is. Ha valaki motort akar cserélni, ezt nyugodtan beépítheti, nem fog csalódni. dsc_3172.JPGPlusz "fícsör", hogy csavarozható csatlakozásra is van lehetőség a megszokott sarus megoldás mellett - ha nem elég szoros a sarus csati, a rázkódástól könnyen lecsúszik, láttam már emiatt M4-es replikát térddel kettétörve, hogy már megint nem működik, szóval ez is életmentő lehet...dsc_3171.JPGGearbox bontás:dsc_3175.JPGBelsősőg tekintetében minden rendben, G&P fogaskerekek - sectoron normális delayer, jó minőségű 8mm-es görgős csapágyak, jó állapotú dugattyútest-dugattyúfej. A dugattyú három fém foggal rendelkezik, megszokott G&P típus. A tömítéseiket cseréltem, így már a sok teflonszalagra sincs szükség. dsc_3194.JPGA kapcsoló kormolódott, de még bőven menthető állapotban van.dsc_3177.JPGdsc_3183.JPGMielőtt félredobnám a gyári GB héjat, egy apróságot mindenképpen megmutatnék:dsc_3188.JPGA G&P gearboxokban a kapcsolókést megakasztó öntvény helyett egy menettel ellátott furatba csavart acél csavart alkalmaznak, ami biztosan hosszabb életű lesz mint maga a gearbox. Kb ennyi, jöhet az új.

Az új gearbox héj egy APS gyorsrugócserés EBB kompatibilis verzió lesz. Korábban már dolgoztam vele(M16 SPR MOD), és jók voltak a tapasztalataim is. A csomagban érkezik maga a box, a 8mm-es görgős csapágyak, amelyek masszívan ülnek a helyükön és a csapágyazott rugóvezető. dsc_3190.JPGAz alkatrészek tisztítása után jöhet a fogaskerekek hézagolása. Ezzel nagyon sokat kellett szórakozni mire jó lett, mert a visító hangot sehogy sem lehetett megszüntetni, csak a bevel - motorral csatlakozó - fogaskerék cseréjével. Van vagy 5 db, amit hozzápróbáltam a motor fogaskerekéhez, és amelyik a legkevésbé lötyögött rajta, azt építettem be, amitől végre megszűnt a probléma. Érdekes, hogy a G&P fogaskerékhez nem passzol a saját gyártású motorján lévő pinion tökéletesen.
dsc_3192.JPGMost pedig két videó következzen, amin az APS gearboxban található csapágyakat tesztelem a köztes fogaskerékkel, majd a teljes szettel:

Az eredmény meglehetősen szép, nem egy modify csapágyszett, viszont az árához képest nagyon szépen teszi a dolgát. Elsőre csak a fogaskerekekkel szereltem össze a gearboxot, és úgy megpörgetve a szettet - ahogy szemmel meg tudtam számolni - kb 30x fordult körbe az egész. A gördülési ellenállás minimális, ide nem is MOSFET kell majd hanem AB FET, főleg, hogy a rugó is csak 100-as, meg a motor sem egy alap sebességű holmi. Ezen felül még egy biztosítékot is kap, mert az lemaradt az újrakábelezésnél. dsc_3195.JPGMinden szépen a helyére került az új Gearoxban, összeszerelés és teszt. A tűzgyorsaság jelentősen nőtt - a jobb csapágyak teszik a dolgukat. Az FPS 370-re állt be, feltételezem, hogy a rugóvezető miatt, mert kicsit több helye van a rugónak ezzel a setuppal. 0.28-as BB-vel 40 méteren az emberalakot gond nélkül el lehet találni vele.

Összegzés: Megmondom őszintén, hogy ilyen GB töréssel korábban még nem találkoztam élőben. Nyílván egy eset miatt nem kell temetni a márkát, ez még belefér a százalékba, csak annak kellemetlen akinél elpattan a holmi. A fegyvertestnél az anyagminőséggel szemben ott vannak az elszúrt mozgó elemek - ha működő bolt catch nincs rajta az még senkit sem zavarna, de a hop-up állításhoz való hozzáférhetőség egy katasztrófa szerintem, az akksi behelyezéséről meg ne is beszéljünk. A gyári GB-ben is van egy kis innováció a kapcsolónál, de ennyiben ki is merült a történet. A motorjuk jó, ez nem vitás. Azt mondom, hogy G&P-t az vegyen, akinek fontos a masszív fegyvertest, ennél a típusnál megbarátkozik a kompromisszumokkal és nem sajnál még egy kis ráfordítást a belsőre (itt most nem egy GB cserére gondolok), és úgy már egy megbízható pukkantó lesz belőle.