Cyma M4 - CM.002A1
tuning utáni rendbetétel
A most következő téma röviden: Egy Cyma CM.002A1-es replika átesett egy optikai külső-, illetve belső alkatrészeket érintő átalakításon. A végeredmény kívül teljesen rendben, belül már kevésbé - adagolási gondok, néha pedig magukat önállósító, tetszőleges irányában elkószáló BB-k. A feladat adott: teljes átvizsgálás, és a szükséges módosítások elvégzése.
A csomag tartalma egy letisztult, se nem csicsás, se nem gyári alap M4-es replika, Li-Po akksi és egy hi-cap tár. A fegyvertest fém, és jó hír, hogy az upper egyáltalán nem lötyög, ahogy az előagy is passzosan van rajta. A tus sem gyári, viszont abból egy igényes Magpult kapott. A zárakasztó (bolt catch) hol működik, hol nem. A tűznem váltó kar szorul, és nem fest túl jól ami alatta van.
Az első stift hajaz az ICS replikákban is látható megoldásra, amikor azt nem tudjuk kivenni teljesen.
A hátsó stift külön kiemelhető a spéci rögzítési megoldás miatt: (szerk: nem éppen a pozitívuma miatt...)
A zárakasztó kis stiftje megsínylette a sok szétszedést, és ahogy látom kapott némi teflon szalagot. Ezt majd ragasztóval helyettesítem.
A tárfészek kihézagolásra került. M4-es replikákat használók körében ismert jelenség a tár kolompolásából adódó adagolási kimaradás, ezt hivatott a fehér matéria megoldani.
A fegyver egy CNC-zett alumínium ProWin hop-up kamrát kapott, valamint egy 70°-es kék Maple Leaf Macaron hop-up gumit (ez a típus ajánlott 360-460 fps-ig). A műanyag stiftet csavarra cseréltem, mert a szintén műanyag lenyomókar könnyedén mozgott jobbra-balra a helyén, valamint a stift sem töltötte ki a számára kialakított furatot rendesen, így a kar fel-le is tudott mozogni, ami eredményezhet változó szórásképet. Lenyomókar pozicionálva, mocorgás kiiktatva, de a probléma még mindig jelentkezik.
Egy kis diskurzus után kiderült, hogy a Maple Leaf gumikhoz elvileg jár a flat lenyomó, gyakorlatilag meg a kereskedők kiveszik, és eladják külön - állítólag, én most nem kívánok állást foglalni ebben. A gumi lenyomójának kialakítása ilyen (gúglizott kép):
A jelenleg hozzá társított lenyomó egy alumínium H típus íves kiképzéssel.
A beépített alumínium lenyomó sajnos lehetővé teszi a gumi egyedi kialakítású lenyomójának, hogy változó irányokban el tudjon mozdulni a mondhatni hagyományosnak tekinthető kör keresztmetszetű lenyomón, és ezért néha jobbra, balra vagy éppen felfelé száll a BB - CQB tisztogatós puskának 300FPS alatt nagy tűzgyorsasággal szinte "tökéletes".
Más lehetőség nincs, flat lenyomó kell. Lehetne rendelni sok sok jómagyarforintért, de most egy gyorsabb alternatíva is rendelkezésre áll, a 3D nyomtatás. Gyorsan elkészítettem ezt a modellt a fegyverben lévő cső hop-up lenyomónak kialakított nyílásához méretezve. Az alkatrész alapterülete 4,2mmx3,8mm, magassága 2,6mm. Az "egyedi" lenyomó Polyjet technológiával készült el:
A hop-up mondhatni kész. A ProWin kamra kompatibilitása a fegyverrel nem tökéletes. A kamra a gyári csövön nagyon könnyen elfordul, ezért azt teflonszalaggal/szigetelőszalaggal érdemes hozzá rögzíteni. Véleményem szerint egy ilyen kamránál igazán készíthetnének a műanyag 'C' rögzítő helyett két oldalsó furatot, és hernyócsavarokkal a probléma gányolásmentesen orvosolható lenne.
Gyári kamrájával adagolt, ezzel már nem tökéletesen. A probléma az, hogy a kamra jobban ráül a Gearboxra, és így a BB már nem mindig fér be a légfúvó és a hopup gumi közé. A megoldás egy 0,9x1-es o gyűrű felhelyezése a kamra végére - fps veszteség nincs, és az adagolást is megoldotta.
Még mindig nincs kész, a ProWin kamra oldalain kialakított két nyúlvány, ami a külső csőcsatlakozásnál kialakított hornyokba megy bele kisebb mint a gyári kamráé. Ez sajnos lehetővé teszi, hogy a kamra el tudjon fordulni a csővel együtt - jobbra/balra kanyarodó BB-ket eredményez. Erre megoldásként 0,6mm vastag műanyag lemezdarabkákat ragasztottam fel alulra a ProWin kamra két kis "szárnyára", így még éppen tud előre-hátra mozogni a kamra, de elfordulni már nem.
Jöhet a Gearbox:
Először a motor. Fém motorfenéktartó, viszont a csavarok simán a műanyagba kapnak bele, aminél van már jobb megoldás is. A kábelezést majd rendbe kell tenni, a szigetelőszalag nem a legcélravezetőbb, érdemes zsugorcsövezni mindent.
A motornál a sarukat lecseréltem a végeredmény a következő lett:
A motor nem túl erős mágnesekkel rendelkezik, de a 400 fps alatt teljesítő rendszert tisztességesen meghajtja. A pinion fogaskerék simán leesett a tengelyről, és a hernyócsavar sem sokat fogott rajta még meghúzva sem, ezt bizony ragasztani kell.
Markolatnál igencsak meglepődtem, mert ezeket a csavarokat találtam:
Melyik a kakukktojás? A bal oldali teljesen alkalmatlan a markolat GB aljához való rögzítésre. A középső menete ugyan már megfelelő, de a kúpos fejkialakítás kizáró tényező, mivel ha jól meghúzzuk átmegy a gyengébb műanyagból készült markolaton. A jobb oldali csavar valószínűleg a gyári, na azt kell megjegyezni, az az ami ide való. A GB alján lévő menetek is megsínylették a sok szétszedést. Itt már csak egyel nagyobb furat és új menet vágása segíthet.
A gearboxot felnyitva cserélt alkatrészek sora tárul elém. CA fogaskerékszett 18:1-es áttétel. SHS dugattyú fém fogasléccel, alu fejjel. Alu hengerfej és tömített légfúvó, valamint az elsütőbillentyű.
A szigetelőszalagokat eltüntetem majd, és a kábelezés is újra lesz húzva/szigetelve. A rugóvezető tudtommal gyárilag az a csapágyazott amit itt is látni, és nem V2 hanem V3 talpa van. A csapágyazás szintén gyári, 8mm-es acél csúszócsapágy. Egy kicsit nézzük meg közelebbről is:
Az a delayer sem éppen a rajz szerint van applikálva - a fogaskerékkel nem is kompatibilis, elforog a kis tengelyén, így az cserélve lesz egy másikra. Kicsit száraz a box belseje, és a fogaskerekeken virító fémpor sem túl biztató. A lecsapókar legalább rendben van. A csapágyakat be kell ragasztani, mert simán kihullanak a helyükről, majd a hézagolást is újra kell rakni.
A dugattyú második foga rövidebb, így elvileg nem akad el benne a sector fogaskerék, ezt majd később még ellenőrizni kell. Amúgy ebbe a gearboxba ezt a dugattyút csak csiszolás árán lehetett belevarázsolni, mert kicsit szélesebb a gyárinál, és szorult.
A kenőanyag innen is hiányzik. A levegős részek szilikonzsírt kapnak majd, a fogaskerekek pedig molybdenumos zsírt.
A GB orra erősített, és ez befelé valósult meg, így az adagolólapát eleje is szűkített. Ugyanakkor a henger helyén a nyílás sarkai is lekerekítettek, így kiiktatva a repedések melegágyául szolgáló pontokat.
A kapcsolókést megakasztó öntvény letörött, ami csavarral lett pótolva, egész kulturáltan. Jár a csoki.
A CA fogaskerékszett másolja a marui szabványos megoldást - a sector kerék utolsó foga vastagabb a törést elkerülendő. Anyagában tekintve nem a legjobb. Egy alap JG/Cyma keréksor is simán vetekszik vele anyagminőségben, sőt.
Jelentős a kopás mértéke. Ezt egy közel 10k-s fogaskerékszettől azért nem várnánk - a mindent beterítő fémpor forrása...
A belépési szög így még épp megfelelő. A dugattyú fém fogaslécének első foga itt jól látszik, hogy elég vékony anyagvastagsággal rendelkezik egy ponton. Bízzunk benne, hogy nem fog törni.
A replika FET egységet is kapott - Jefftron. Gyors reakcióidőt ad a kapcsolásnak. A kábelezés rendbetéelével már csak a hézagolás, kenés, összeszerelés van hátra. (meg a maradék fémpor kipucolása)
A tömítések kenése után nőtt az FPS - nem is csoda. Méréskor 400-405 FPS értékek születtek, így a progresszív tekercselésű rugóból vágtam két menetet, így szépen lement 375-re. Itt kiemelném, hogy a mozgó alkatrészek és tömítések mindig meghálálják a megfelelő kenőanyagot.
A zárakasztó GB oldalán lévő rugóján kellett egy kicsit görbíteni, hogy határozottabban megakadjon a kis takarólemezben az akasztó, és már hibátlanul működik. Maga a kis kar teljesen spiáter, ami nem túl előnyös.Most, hogy minden megfelelően üzemel, jöhet a lőteszt. Kíváncsian vártam én is, hogy mit fog produkálni a gyorsan szerkesztett és nyomtatott lenyomóval, és azt kell mondjam, hogy az eredmény nagyon is meggyőző lett. 0.25 grammos G&G BB-vel 50 méterre zokszó nélkül pontosan célba talál emberalakra. Szórása azért itt már minimális van, de ez már a felhasználón is múlik valamennyire - az állványra szerelésnél elért eredmény meg max mutogatásra jó. A hop-up rendszerben még bőven van tartalék, szerintem a 0.28-ast is érdemes kipróbálni ehhez a lenyomóhoz.
Összkép: A most látott replikára ellocsolt pénz mennyisége biztosan nem kevés, a kérdés már csak az, hogy megérte-e. A jelenleg összeállított hop-up kombó joggal ütős rendszer, de a GB belvilága - itt a fogaskerekekre gondolok elsősorban - már kevésbé. Leszólni semmiképp sem szeretném, mert valahol én is csak elkezdtem, és először bizony ilyenekbe belefut az ember, aztán megtanulja, hogy mit érdemes cserélni, és mit nem. Ha pedig cserélni kell, akkor milyenre. A jelenlegi felállásban ha anyagfáradásból eredő törés nem következik be, ennek a rendszernek jó ideig tisztességgel kell működnie.
Fogaskerékszettet addig amíg nagy rugóerő (pl DMR) nem kerül alkalmazásra, vagy nem törik felesleges cserélni szerintem. A levegős rész - hengerfej, légfúvó - csere a tömítést teljesen megoldotta. A dugattyú az mindig egy kényes kérdés: melyik gyártót érdemes, melyik lesz a GB-vel kompatibilis, full fém fogas vagy félig és még sorolhatnánk. Őszintén megmondva, az SHS alkatrészek egy részével nincs bajom - hengerfej, légfúvó, delayer stb. - mert vannak korrekten kivitelezett alkatrészeik. A dugattyúnál a gyér anyagvastagságú belépőfog engem zavar.
Nem húzom tovább. Működik és pont.