Jing Gong V-61 Scorpion
Egy nagyon jól sikerült AEP
A bejegyzés egy teljesen új, gyári állapotú replikáról fog szólni. A JG és az ASG is gyártja, most a JG kerül górcső alá. Első benyomásra egy masszív darabról beszélhetünk, nem lötyög rajta semmi, és dobozból 270FPS-t produkál az ígért 250 helyett. A belső tekintetében már lesznek apróságok, de semmi esetre sem reménytelen a helyzet...
Néhány gyári adat látható a fenti képen. A fegyver tekerős "high-cap" tárral érkezik, és hasonló kivitelű midcap nemigen van hozzá(FRISSÍTÉS: ritka, és horror áron marui, a dobtár pedig szintén tekerős high-cap), ellenben találtam hozzá dobtárat, ami már mid-cap elven működik. A fegyvertest alumínium ötvözet, a markolat pedig ABS, valamint a tár köpenye is lemez eléből készült. Kapunk hozzá még csőtoldót is, amivel hangtompító imitáció is felszerelhető rá, valamint egy műanyag szereléksínt, amit a tár lehet applikálni pl. lámpának. Az akksi a szokásos AEP méretnél kicsit nagyobb, eldöcög vele a fegyver, itt is érdemes a li-po beszerelésén elgondolkozni ha van rá lehetőség. Lássuk közelebbről, hogy mit is kapunk a pénzünkért:
A kidolgozottság szép, nincsenek sorják és öntésmaradványok sem.A gyenge pont szerintem a kihajtható válltámasz lesz, de ott is csak a visszahajtásnál kell odafigyelni, hogy ne törjük el. A tűznemváltó kar határozottan megáll a kívánt állásban. A safe állás mechanikusan van megoldva, erről majd később bővebben.Egy oldali tárkioldó, és a tár masszívan ül a tárfészekben, adagolási problémák egyáltalán nincsenek. A tár felett található egy sorozatszám is, aminek a valós verzióhoz semmi köze. A sátorvas acélból készült. A hop-up kamra tárcsás kivitelű, öntött lenyomóval - 0.25-ös BB-vel elég szép a lőkép, de lehetne jobb is - kicsit kemény a gyári hop-up gumi. Az irányzékok tekintetében nincs más opció - a kihajtható válltámasz miatt más nem szerelhető fel, na meg az eredetin felül távoznak a töltényhüvelyek - de őszintén, erre nem is kell semmi optikás kókányolás.A hop-up állítása vastagabb ujjakkal rendelkező kollégáknak bajos lehet...A markolatban kap helyet az akksi, biztosítékot is kapott az elektronika, ezért jár a plusz pont.
Bontás:
A fegyver szétszedéséhez egy stiftet kell kivennünk, és máris kettéválasztható az alsó és a felső rész.
Első körben hop-up:A kamra hátrafelé gond nélkül kihúzható a helyéről, miután kettéválasztottuk a fegyvert. Korrekt kivitel egy AEP szinten, így néz ki elemeire bontva:A lenyomó fix műanyag - ez lehetett volna mondjuk cserélhető gumi lenyomós is, de a többi AEP-nél is ezt kapni.
A hop-up gumi nem túl szép látvány, sorjás és kemény is - volt, hogy AEP-be AEG gumit applikáltam be, itt ezt a cső kialakítása sem teszi lehetővé sajnos...Tisztítás, szilikonozás, összeszerelés. A hop-up rendszerrel kb ennyit tehetünk.
Jöhet a Gearbox és az elektronika:
A fegyver Li-Po akksit fog kapni, és ehhez MOSFET is beépítésre kerül. A gearboxot egy csavarral rögzített műanyag elem tartja a helyén - meglepően jól be van szorítva a helyére, nem lötyög.Azt eltávolítva kiszabadult a mechanika, és hozzáférhetővé válik az elektronika. Alább a tűznemváltó alkatrészei láthatóak.
A markolatban a kapcsoló, bonyolult mechanikával, és az elektromos rendszer:Ez tipikusan az a része a fegyvernek, amit óvatosan kell szétszedni. Egy elpattanó rugó, kicsi alkatrész keresgélése nem a legkellemesebb időtöltések közé tartozik... Akkor lássuk:
Egy nagy kupac réz érintkező, és a kapcsoló mechanikája, ami továbbítja az egyeslövés mechanizmust, és a safe állást is itt oldották meg - erről külön bejegyzést lehetne írni.
A fet beépítéséhez egy kicsit átrendeztem az érintkezőket valahogy így:A kész elektronikáról sajnos nem készítettem képet, viszont pár gyári elemet ki kellett dobnom a markolatból, mint például az akksi kioldó gombot meg hasonlókat, hogy az új kábelezés, csatlakozás beférjen - egy 350mAh-s 2 cellás akksit kapott, eredetileg 1200mAh-s rúd cellák voltak betervezve, de azokból kettő nem fért el egymás mellet a markolatban kialakított helyen. Még esetleg a 900mAh-s cellákkal lehetne próbálkozni.
Gearbox:
Anyagát tekintve a megszokott alu ötvözet, az illesztések rendben vannak, ahogyan az élek is. Szemmel látható repedés nincs rajta. A motor a megszokott AEP verzió, viszont ennél a felépítésnél hosszú tengellyel szerelik be.A gearboxot felnyitva a következő sötétbarna ragadós zsírban tocsogó kép tárul elénk:A takarítás ráfér, ez nem vitás. A légrendszerben a hengerfej egyszeresen tömített, a légfúvónál nincs tömítés. Teli réz henger, műanyag rugóvezető fém alátéttel. A dugattyú normális anyagból van, durva kopás, nyúzás nem tapasztalható, plusz pont, hogy a dugattyú csúszkarészén pedig minimalizálták a súrlódási felületet. A tömítések megfelelőek, cseréjük nem indokolt. A csapágyak 5,5mm átmérővel rendelkeznek, hézagolás egyáltalán nem volt a fogaskerekeken - mondjuk annyira passzos mindenhol, hogy nem is fért volna bele. A sector keréknél még azt is tapasztaltam, hogy súrolja a gearboxhéj falát is a köztes fogaskerékkel csatlakozó részén, ezt sajnos csak az anyag lefaragásával lehet megoldani... Ami meg a legfájóbb pont az egészben az az, hogy a sector kerék spiáterből készült, a többi fogaskerék acélból - na azon az egyen már kár volt spórolni, de valahogy meg kell alapozni a termék fogyását, na de így? :D Az alábbi képen látható a sector kerék kopása. A replika eddigi igénybevételeit tekintve nem a legbiztatóbb - ha nem elsődleges fegyver, akkor annyira nem gáz. (Más AEP-ekben is spiáterből van a sector, így nagyon nem kell csodálkozni, de ebben a rugó is erősebb, szóval indokoltabb lenne az ellenállóbb anyaghasználat szerintem) A kidolgozottságát már nem is említem, a tengelyt meg hagyjuk is, látszik, hogy AHS vágóval metélték (ahogysikerült).A GB falával történő súrlódást megszüntetve már talán már nem lesz vele nagyobb gond, ez majd idővel és használattal kiderül.
Tisztítva, újrakenve, hézagolva, összeszerelve.
Összegzés: Műszaki tartalmát tekintve megfelelő, az egyik legjobb AEP a kategóriájában. Benne van a mérnöki munka, bonyolult mechanikus megoldások, ebből adódóan sok egyedi alkatrészt találunk benne. Ha "liposítani" akarjuk, akkor bőven van hely a markolatban, viszont a beszereléssel már el lehet időzni. A gyári ígéretet túlteljesíti torkolati kezdősebességben, és szép lőtávval is rendelkezik AEP létére. A tárak beszerezhetősége nem lesz pozitívuma sohasem, de most még nem lehetetlen feladat.