Classic Army V2 gearbox javítása

dsc_3122.JPG

Ez a bejegyzés kissé rendhagyóan csak a gearbox javításáról fog szólni - úgy gondoltam, hogy több gyártótól származó elemekből épített fegyvertestet felesleges bemutatni. Szóval a cikk tárgya, egy 8 éve bontatlan, és rendszeresen használt C.A. gearbox. Fénykorában 400 FPS-t produkált, mára ez 340-re esett vissza. A cél, hogy újból ugyanazt a teljesítményt adja le, FET nem kerül beépítésre, mivel NiCd akksival van használva a fegyver. 

dsc_3123.JPGKülső szemrevételezésre semmi extra, kopott nózi, sérült kábelburkolat, a GB héjon nem látható repedés, a csapágyakon pedig odaszáradt zsír van. A kábelek a sérült helyeken majd zsugorcsövet kapnak, a burkolat károsodásának mértéke nem indokolja a teljes cserét.dsc_3124.JPGSzétszedve újabb problémák kerülnek elő: a tömítéseknek annyi - ennyi idő alatt ez nem is furcsa. A jó öreg, sokat dicsért sárga C.A. dugattyú középső fogai nagyon kopottak, így cserélve lesz.dsc_3128.JPGA fogaskerekek rendben, viszont a hézagolás erősen indokolt, mivel a köztesen látszik a sector kerékkel való súrlódásból eredő kopás. A kábelezés nem gyári, azt még új korában építették bele, meg akkor kapott némi jobb kenőanyagot is a gyári kitakarítása nélkül. A kapcsoló kissé kormolódott, tisztítás után rendben lesz. A hengerfej gumi tömítésén szintén nyomot hagyott az idő vas foga - pontosabban fogalmazva a dugattyú feje. Ez is cserélve lesz.dsc_3127.JPGA lecsapókar meglepően jó állapotban van, az egyéb alkatrészekre sincs panasz, gondolok itt a kisebb rugókra, adagolólapát, elsütőbillentyű stb. A rugóvezető is egy masszív fém tömb. A rugót egyenlőre nem cserélem, változó menetemelkedésű verzió, az új tömítésekkel meglátom majd mennyit fog produkálni. A csapágyak esetén viszont nincs jó hírem, mert a fogaskerekek tengelye iszonyatosan lötyög bennük, így azok is cserélve lesznek. 

Első körben takarítás:
dsc_3132.JPGdsc_3133.JPG

A gearboxhéj belsejében a dugattyú és az adagolólapát vezetősínjeit simábbra csiszolom, így a csúszó alkatrészek kisebb ellenállással tudnak mozogni majd:dsc_3129.JPGdsc_3130.JPG

Az új csapágyak - 6mm-es - beragasztásra kerülnek majd, mivel alapesetben nem maradnak meg a helyükön. A sector fogaskerék csúszócsapágyat kap majd, a köztes és a bevel kerék pedig görgőset a gyorsabb működés eléréséhez. dsc_3136.JPGJöhet a fogaskerekek hézagolása a motortól a dugattyú felé haladva. Általában a fogaskerekek lapja között 0,1-0,2 mm-es hézagot hagyok. dsc_3137.JPGA sector kerék kap egy delayert is, mivel az új csapágyazás és a hézagolás miatt gyorsabban fog működni a rendszer. 

Az új alkatrészek a következők lesznek:

- Aimtop dugattyú, fém fogasléccel, csapágyazott polikarbonát fejjel.
- Deep Fire polikarbonát hengerfej.
- Classic Army műanyag M4 légfúvó, egyszeresen tömített.
dsc_3154.JPGdsc_3155.JPGAz új alkatrészek beépítésével, a tömítések cseréjével 0.28-as BB-hez beállított hop hatással 395 FPS-t produkált - a gyári rugó jól tartja magát, az ingadozás is minimális, 1-2 fps. A tűzgyorsaság növekedett, valamint a hézagolással megszűnt a fogaskerekek visító hangja is. Összefoglalva, a Classic Army műszaki színvonala lehetővé teszi, hogy akár évtizedig is működjön a replika anélkül, hogy hozzányúlna bárki is - természetesen nem árt egy használatbavétel előtti rendbetétel - hézagolás, AOE beállítás ellenőrzése, megfelelő kenőanyag alkalmazása, jobb tömítettség-kisebb rugóerő alkalmazása. Nyilván a gumi alkatrészek és tömítések ennyi idő alatt elfáradnak, a műanyag fogasléc pedig kopik. A most beépített alkatrészeket tekintve egy közepes ráfordítással ismét teljes értékű gearbox lett belőle.