Cyma CM.057S - SVDS

egy kis fejlesztés

 1280x1280_cm_svd_cm057s_3.jpg

A kép forrása: LINK

Most egy kis "keleti blokk" következik, mégpedig a Cyma SVDS DMR replikája. Gyárilag 450 FPS-el érkezik és csak egyes lövés leadására alkalmas, így ha szerencsések vagyunk dobozból - persze egy távcső felszerelésével - MASZ kompatibilis fegyverünk van. Ha szerencsések vagyunk.
Ezen bejegyzés alanya elsősorban nem is a tuning miatt került hozzám, hanem egy kellemetlen adagolási hiba miatt - néha 2BB-t tölt be. Elképzelhető, hogy egy egyszerű hop-up gumi csere megoldaná a dolgot, de abban szerintem többen is egyet értünk, hogy egy jó DMR-nek nem árt a finomhangolás.

A replika mechanikája is teljesen lebontásra kerül, ugyanakkor pár alkatrész cserélve is lesz - tömítettség növelése/konstans FPS érték elérése és a fogaskerekek gördülési ellenállásának csökkentése. A kapcsoló  védelmére egy egyszerű MOSFET kerül beépítésre - (AB fet lett először beszerelve, de az olyan hamar fékez, hogy a lecsapókar nem tud alaphelyzetbe állni, így a következő lövés sorozat. A 11 voltos akksival ugyan a probléma megszűnik addig, amíg egyszer mondjuk előbb elengedve az elsütőt csak fél ciklus megy végbe, utána ismét jelentkezik - tehát ebbe AB fetet rakni felesleges)

Hop-up

A fegyver spiáter öntvény kamrát kapott, és a sliccelt lenyomós cyma hopgumit. A cső hossza 595mm.
dsc_3942.JPGA lenyomó menetes, finoman állítható. A kamra tárcsája eléggé lötyög. A hopgumi tocsog a zsírban, a cső pedig elég koszos. dsc_3943.JPGA hopgumi szerintem túl puha ekkora teljesítményhez, de ezt még tetézi, hogy a lenyomó csupa sorja, és a gumi "ellenfél felőli oldalán" is szakadás van. dsc_3946.JPGdsc_3947.JPGA beépítésre kerülő új hop-up gumi egy Maple Leaf Macaron típusú lesz, 75°-os keménységgel a 450-es FPS értékhez, valamint egy 3D nyomtatott "omega" lenyomó.dsc_3948.JPGA szerelés közben a csőnél egy komoly, de nem javíthatatlan hiba derült ki. A hop-up gumi lenyomójának kialakított nyílás nem központos/szimmetrikus. Többször is ellenőriztem, és a gumi nem fordult el a csövön, az annak kialakított vezetőhoronyban szépen ült. Ezt bizony javítani kell - első körben érdemes megpróbálni, olcsóbb mint egy precíziós csövet venni, a gyári cső másképp pedig rendben van. dsc_3953.JPGA  végeredmény ilyen lett a Maple Leaf gumival szerelve:dsc_3965.JPGEmlítettem korábban az állítótárcsa lötyögését. Szerintem nem részletezem írásban a megoldást, mert találtam erről egy videót a népszerűbb videómegosztón: LINK
Sufni megoldás, de működik:
dsc_3957.JPGA cső végére 1 réteg szigetelőszalag is elfér, így annak a hézagolása is rendben van.
Továbbá a kamra előfeszítő rugója gyárilag elég gyenge, ha van mihez nyúlni, érdemes erősebbre cserélni:dsc_3959.JPG

Gearbox.

A GB egy nagy spiáter tömb - valahogy így néz ki egy elhízott V3-as. Négy fogaskerékkel van szerelve, amelyek nyomatékra vannak kialakítva, ugyanúgy a motor is egy erős mágnessel rendelkező nagy nyomatékú darab. A négy fogaskerék miatt a vezeték bekötése fel lett cserélve.
dsc_3854.JPGA hely szűke miatt a kapcsoló bonyolultabb mechanikával működik mint az átlag AEG-ekben.
dsc_3855.JPGA köztes fogasív elég nagy mértékben tud fel-le mozogni, ezért azt is célszerű hézagolni:dsc_3856.JPGdsc_3857.JPGTakarítás utáni szemrevételezés:
- 19 félfogas műanyag dugattyú, a második fog fele olyan magas mint a többi, az utolsó két foga fém; tuningalternatívát nem találtam, csak kisiparos munkával lehet 19 teli fogasból gyártani hozzá, az eredeti cyma INNEN beszerezhető, akár egy egész gearbox is a régi szériából, amiben még a gyenge motor van. (meg még INNEN is az új szériás szürke házas motorral)
- az előfeszítő tömb egy nehéz fémdarab - pár furattal könnyíthető, + pár FPS nyerhető vele
- a hengerfej egyszeresen tömített, tömítés cseréje célszerű, ezen felül még teflon szalag is mehet neki - a gumi csillapítólapot pedig ragasztani kell, mert azt hanyagul csinálják; a légfúvó cső helyzete itt is egyedi, ez az alkatrész sem cserélhető
- a dugattyúfej tömítése cserélendő, nem tökéletes a kompresszió
- a rugó progresszív menetemelkedésű, a végeit ki kell igazítani, mert azon spóroltak - a cserénél figyelni kell, mert kisebb a hely mint egy átlagos AEG-ben; ebbe a konfigurációba én nem tennék erősebbet a műanyag fogas dugattyúra való tekintettel, plusz a fogaskerékszett miatt sem
- a rugóvezető csapágyazott acél testes V3-as
- a henger a szokásos cyma minőség, a célnak megfelel
- az adagolólapát egyedi kialakítású, fehér műanyag, kidolgozottsága szép; egyedi alkatrész, pótlása maximum bontottal lehetséges, vagy megfelelő minőségű 3D nyomtatási eljárással
- a kapcsoló V3-as, teljesen rendben van
- a lecsapókar spiáter, egyedi kialakítású; szerintem a fegyvert kiszolgálja, ha mégsem akkor pedig gyártani kell hozzá
- a fogaskerekek szintén a szokásos cyma minőség - egyedi darabokról van szó, INNEN beszerezhető.
- 7mm-es kereszthornyos önkenő csapágyak, 8db - ezek cserélve lesznek bronz csapágyakra
- átlátszó műanyag légfúvó ~17mm hosszal - ez is cserélve lesz egy tömített SHS MP5 légfúvóra, ami gyárilag 17,88mm, ebből lesz levéve egy kis anyag. FRISSÍTÉS: ITT rendelhető hozzá megfelelő méretben tömített légfúvó.
dsc_3863.JPGA "tuningolás" nagyjából itt kimerül - most maradunk a 450 FPS-nél.
dsc_3932.JPGA légfúvó végéből le lett csiszolva, majd polírozva lett. (INNEN beszerezhető a korrekt méretű változat, amit már nem kell mókolni)dsc_3935.JPGhézagolás után:dsc_3938.JPGA gyári belépési szög is egész korrekt, így az nem kerül módosításra.
Összeszerelve a GB:dsc_3939.JPGElektronika:
- IRF3205 mosfet
- 100Ω
- 2x43kΩ párhuzamosan kötve
- 16AWG szilikonos burkolatú vezetékek
- 24AWG szilikonos burkolatú vezeték (kapcsolóhoz)
Kettő és három cellás Li-Po akksival is tesztelve, tökéletesen működik - a 7,4Voltos akksival kicsit lomha, de nyomatékra kiélezett fogaskerékrendszernél ezen nem is kell meglepődni, az előagyban meg bőven elfér egy 11,1-es pillangó akksi.

0.28-as GG-vel teszteltem az adagolást, és még mindig kettőt töltött be párszor. Kipróbáltam 0.43-assal is, aminél ez ritkábban ugyan, de még mindig jelentkezett. Ebből adódóan a tárra gyanakodtam - elég erős a rugója, néha még a gyors töltőbe is visszalök 1-1 BB-t. A tárban toldott rugó van gyárilag egy rövidebb és egy hosszabb. Megfordítottam, valamint kipucoltam a zsírt a tárból, és láss csodát, tökéletes az adagolás.

Effektív lőtáv és pontosság:(ezzel még adós maradok, majd ha sikerült tesztelni - 0.30-tól 0.36 grammos BB legalább kell neki, a 0.28 kevés, a 0.43 pedig természetesen sok)

FRISSÍTÉS: 2018.01.05.
0.32 grammos BB lett a legmegfelelőbb, és ezzel kb +10C°-os hőmérsékleten teljesítette a 60 és 70 méteres távolságot, ami a cyma gyári csövéhez mérten egészen jó eredmény.